Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNæsheim-Bjørkvik, Gro
dc.contributor.authorAlsaker, Oskar Skjefrås
dc.contributor.authorLauvsnes, Inger Heng
dc.date.accessioned2022-09-09T15:51:10Z
dc.date.available2022-09-09T15:51:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018698:22083445
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016947
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å fordype seg i noe som både kan være til nytte for oss og andre i arbeidslivet som grunnskolelærere. I dette ligger et håp om at oppgaven kan bidra til å løfte synet på kroppsøving som et læringsfag. Hensikten med denne oppgaven var å undersøke om bruk av tavle som et visuelt verktøy i kroppsøvingsundervisningen kan bidra til nettopp dette. Datainnsamlingen består av en «Mixed Methods» med spørreskjema og aksjonsforskning. Seks kroppsøvingslærere har besvart ulike spørsmål knyttet til deres bruk av tavle i kroppsøvingsfaget. Lærerne hadde økt motivasjon og læring som mål ved bruk av tavle. Alle lærere var enige om at tavlen brukes som en visuell støtte for å fremme læring i faget. Tavlen ble brukt til tegninger, illustrasjoner, bilder og videoer av gode øvingsbilder for blant annet å synliggjøre undervisningens læringsmål, aktiviteter, øvelser og teoretisk innhold. I aksjonsforskningen deltok 69 av totalt 116 elever fra seks klasser på mellomtrinnet, to klasser på 5., 6. og 7. trinn. Tavlen ble brukt i tre av seks kroppsøvingsundervisninger for å kunne studere tavlens effekt. For å samle inn elevenes tanker og opplevelser fra undervisningen, besvarte elevene et spørreskjema i etterkant. Resultatene fra spørreskjemaet og refleksjonsloggen viser at elevene i undervisningen med tavle syntes at kroppsøvingsundervisningen var mer lærerik enn elevene uten tavle. Elevene med tavle husket også mer av læringsmålet og viktige begreper. Enkelte elever opplevde at tavlen var til stor hjelp i undervisningen, og flertallet av elevene ønsket mer tavle i kroppsøvingsfaget. Kommentarer var blant annet: «Det var lettere å vite hva man skulle gjøre.» og «Hvis jeg hadde spørsmål kunne jeg se på tavlen». Nøkkelord: kroppsøving, visuelt verktøy, tavle, tavleundervisning, tavlebruk, læringsfag, elevperspektiv, lærerperspektiv.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to study something that can benefit both us and others in working life as primary and secondary school teachers. At the same time, research may also help to promote physical education (PE) as a learning subject. The purpose of this research was to examine whether the use of a (black/white/smart)-board as a visual tool in physical education can contribute to just this. Data was collected using "mixed methods"-approach using both questionnaires and action research. Six PE teachers answered various questions related to their use of a board in the physical education subject. Among other things, these teachers use a board in physical education to make the subject more serious and signal that it is about learning and not just activity. It is also used to highlight the teaching's learning objectives, teaching activities, exercises, and theoretical content. In addition to drawings, illustrations, pictures, and videos of good practice pictures. In the action research, 69 of 116 pupils from six classes at the intermediate level participated, consist of two classes from 5th, 6th and 7th grade. Three classes participated in physical education with the use of a whiteboard, and three classes without the use of a whiteboard. The pupils answered a questionnaire to capture their thoughts and experiences from the PE sessions. The results from the questionnaire and observations from the physical education teaching showed that the pupils undergoing PE lessons including whiteboards, found the lesson more educationally beneficial than the pupils completing a PE lesson without the use of a whiteboard. The results also showed the pupils with the whiteboard also remembered more of the learning goal and important concepts. Some of the pupils that had physical education with a board experienced it as a great help, and most of the pupils also wanted to continue with the use of a board in physical education. Some of the comments included "It was easier to know what to do." and "If I had any questions, I could look at the board." Keyword: physical education, visual tools, a board, board teaching, board-use, whiteboard, learning subjects, pupil perspective, teacher perspective.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTavlebruk i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel