Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorA. I. Shalfawi,Shaher
dc.contributor.authorMichauck, Nils
dc.date.accessioned2022-09-10T15:51:11Z
dc.date.available2022-09-10T15:51:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111212074:23050505
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016996
dc.description.abstractUtviklingen av unge toppidrettsutøvere er et sentralt tema og fokusområde for den norske idretten og toppidrettsgymnas. Ofte utsettes unge toppidrettsutøvere for en større belastning ved starten på toppidrettsinstitusjoner. Formålet med oppgaven er å belyse og undersøke hvordan tilpasningen av belastning gjennom et individuelt tilpasset treningsprogram i overgangsfasen fra ungdomsskole til toppidrettsgymnas påvirker utøveres første semester på toppidrettsgymnas. For å belyse den unge idrettsutøverens utviklingen har det blitt brukt aktuell litteratur og forskning på talentutvikling som beskriver utøveres utviklingsprosess. Videre bruk av litteratur ble spisset inn mot utøveres treningsbelastning i fotball og håndball, skaderapportering og forebygging av skader. For litteraturen på skader ble det lagt større vekt på forholdet mellom økende belastning og skade, fordeling av skader på kjønn og idretter. Innsamlingsverktøy og gjennomføring av intervensjonen gjorde det mulig å samle kvantitativ data fra de 43 utøverne i utvalget. Validerte rapporteringsskjemaer og testbatteri ble benyttet for å registrere skader blant utøverne, loggføre trening for kvantifisering av treningstimer i overgangs perioden og første semester på toppidrettsgymnas, og kartlegging av den fysiske prestasjonsevnen til utvalget. Denne data innsamlingen dannet grunnlaget for denne oppgaven, som gjorde det mulig å undersøke og tolke intervensjonens påvirkning på utøverne. Resultatene viste en økt skadeforekomsten fra overgangsperioden til første semester på toppidrettsgymnas. I løpet av 21 uker ble det rapportert 83 skader, totalt rapporterte 41% av alle utøvere skade. Særlig viser det seg at utøverne som ikke gjennomførte intervensjonen viste til en statistisk signifikant forskjell i skader i løpet av første semester på toppidrettsgymnas, (X2 0.000) og økte fra 15 skader til 43 skader. Utøvere som gjennomførte en tilvenningsperiode med tilpasset trening økte fra 9 til 15 skader i løpet av første semester på toppidrettsgymnas og viste til en lavere rapportering. Videre viste det seg at den idrettsspesifikke prestasjonen til utøvere ikke viste til signifikante forbedringer. Konklusjonen er at et individuelt tilpasset tilvenningsprogram implementert i overgangsfasen fra ungdomsskole til toppidrettsgymnas viser seg til å kunne ha en reduserende effekt på skadeforekomsten blant unge toppidrettsutøvere som er utsatt for økt belastning i forbindelse med starten på toppidrettsgymnas.
dc.description.abstractThe development of young top sports athletes is a main goal and area of focus for the Norwegian sport association and High school sport schools. Often adolescent athletes are exposed to a bigger load when enrolling in specialized school sport program. This study`s aim was to explore and investigate how the adaptation of training load through individualized training programs in the transition phase to Top sport school program influenced adolescent athletes. In order to explore and explain the development of adolescent athletes this study used relevant literature and research regarding talent development that describes the process of development. Furthermore, the use of literature was pointed towards the training load in football and handball, injury incidence and injury prevention. The literature on injury weighted more on the relationship between increased training loads and injury, localization and distribution of injuries between sex and different sports. Collection tools and implementation of the intervention made it possible to collect quantitative data from the 43 athletes that participated in this study. Validated registration methods and test battery were utilized to register injuries for athletes, log training to quantify training time in the transition period and the first semester of specialized sport school program., and the mapping of physical performance of the selected athletes in this study. This collection of data built the foundation of this study, and made it possible to explore and interpret the effect of the intervention. Results showed an increased injury incidence from the transition period to the first semester in the specialized school sport program. Through the course of 21 weeks 83 injuries were reported, in total 41 % of all athletes an injury. Especially the athletes in the control group that did not complete the intervention showed a statistically significant difference in increased reported injuries (X2 0.000) and increased from 15 injuries to 43 injuries. Athletes who completed the intervention did not show any significant differences in reported injuries and increased from only 9 in the transition period to 15 injuries reported in the first semester of specialized school sport program. It can be concluded that an individual training approach implemented in the transition period from junior high school to sport specialized school program can based on the results show a reducing effect on the incidence of injury for athletes who are exposed to increased training loads related to specialized school program
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleIndividuell tilpasset treningsbelastning og skader hos unge idrettsutøvere i overgangsfasen til toppidrettsgymnas
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel