Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJørgensen, Finn Arne
dc.contributor.authorRefsnes, Kristoffer
dc.date.accessioned2022-09-10T15:51:15Z
dc.date.available2022-09-10T15:51:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:110337685:47900103
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016999
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker det ideologiske skiftet fra svart marxisme til svart kapitalisme som uttrykket i hiphopkultur fra 1987 til 2022. Problemstillingen lyder som følger: Hvilken rolle har hiphop spilt i den ideologiske helomvendingen i svart amerikansk kultur? For å svare på dette har jeg hovedsakelig brukt sekundærlitteratur, sangtekster, nyhetsartikler og intervjuer. Teoriene formulert av Theodor Adorno og Max Horkheimer i Dialectics of Enlightenment har også spilt en stor rolle ved å forklare sammenhengen mellom funnene mine og det ideologiske skiftet. Oppgaven undersøker også tre delproblemstillinger som er relevante for hovedproblemstillingen: Har det ideologiske skiftet skjedd på egne premisser? Til hvilken grad er hiphop et uttrykk for samhandlingen mellom subkultur og storsamfunn? Og til slutt, hvilken rolle har historiebruk spilt i det ideologiske skiftet? For å svare på disse spørsmålene, plukker tidslinjen opp ved formasjonen av moderne hiphop som vi kjenner det i dag. Og følger utviklingen i krysningspunktet av kultur, industri og storsamfunn gjennom fire perioder. I prosessen avdekkes en rekke påvirkninger og hvilken rolle de har spilt i det ideologiske skiftet. Herunder hvorvidt de er eksterne eller interne, og hvilken rolle historiebruk spiller i skiftet. Analysens konkluderer med at skiftet stort sett foregikk på kulturens egne premisser, med tung historiebruk i form av referanser for å legitimisere skiftet. Utviklingen av hiphop generelt foregikk i selve skjæringspunktet mellom storsamfunn og subkultur, og dermed må hele utviklingen sees på som et uttrykk for denne samhandlingen. Angående hvilken rolle hiphop spilte i det ideologiske skifte er konklusjonen; en stor rolle. Ved å fungere som et berikende verktøy som hjalp å skape en svart kulturelite. Denne eliten brukte i tur hiphop for å etablere et gruppehegemoni over kulturen de selv kom fra. I forhold til historiografi faller oppgaven inn under den stadig utviklende og løst definerte kritisk raseteori-trenden, ikke ved eksplisitt bruk teoriene herunder. Men ved viljen til å tilnærme seg historien til en minoritet fra et tverrfaglig perspektiv, og søke å svare på kritikk som blant annet hvit negativ påvirkning hiphop. Når det kommer til relevans, demonstreres det i konklusjonen hvordan denne svarte kulturelle eliten aktivt bruker svart kapitalisme i favør svart kultur. Dette er en pågående og svært nylig utvikling, og fortjener oppmerksomheten til akademikere. Dessuten mener jeg den generelle analysen i oppgaven kan med noen justeringer tilpasses andre grupperinger som gjennomgår ideologiske skifter. Enten det er minoriteter som i denne oppgaven, eller det som foregår i Hong Kong - som ulikt svart kultur skal omstilles til kommunisme.
dc.description.abstractThis thesis investigates the ideological shift from black marxism to black capitalism as expressed in hiphop-culture from 1987 to 2022. The research question goes as follows: What role did hiphop play in the ideological shift of black American culture? To answer this I have relied heavily on secondary literature, song lyrics, news articles and interviews. The theories formulated by Theodor Adorno and Max Horkheimer in Dialectics of Enlightenment also play a major role in making sense of the role of my data in the ideological shit. Furthermore the thesis also explores three subproblems relevant to the main question: Whether the ideological shift happened on the culture’s own conditions. To what capacity is hiphop an expression of the interaction between society at large and a subculture. And lastly, which role has the use of history played in the ideological shift? To answer these questions, the timeline picks up at the formation of modern hiphop as we know it today. And follows its development at the intersection of culture, industry and society through four periods. In doing so it uncovers various influences and what role they played in the ideological shift. Whether they were external or internal, and what role the usage of history played in the shift. The analysis concludes that the shift largely happened at the culture's own conditions, with heavy usage of history in the form of references to legitimize the shift. The development of hiphop at large happened at the very intersection of subculture and popular culture, and as such hiphop is an expression of this intersection. To what role hiphop played in the ideological shift, my conclusion is: A major role. In that it served as a device to enrich and empower - and thus creating a black cultural elite, who in turn wielded hiphop to establish a group hegemony over the very culture they hailed from. Regarding historiography, this thesis falls in line with the ever emerging and loosely defined critical race theory-trend, not by explicit usage of theories therein. But by the will to approach the history of a minority from an interdisciplinary perspective, and seek to answer critique like whether whtie involvement has negatively affected hiphop. With regards to relevance, the conclusion outlines the emergence of a black cultural elite actively leveraging black capitalism in the favour of black culture. This is very much an ongoing and very recent development, and as such deserves the attention of academics. Furthermore I believe the general analysis expressed through this thesis, can with some adjustments be applied to other instances of groups going through ideological shifts. Be it another minority or what is currently going on in Hong Kong reverting to a communist state.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHiphops dialektikk - hiphop sin rolle som et ideologisk forum for svart amerikansk kultur fra 1987 til 2022
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel