Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeibinger, Eva
dc.contributor.authorEgeland, Grete
dc.date.accessioned2022-09-14T15:51:13Z
dc.date.available2022-09-14T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111219913:21051992
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017901
dc.description.abstractBakgrunn: Livslang deltakelse gjennom fysisk aktivitet forutsetter en kroppsøvingsundervisning som legger til rette for større bredde, rekreasjon og gode læringserfaringer (Kirk, 2005; Skille & Solbakken, 2014). Det største avviket mellom elevers ønske og erfaring av kroppsøvingsinnhold finner vi i alternative bevegelsesaktiviteter, som ifølge Moen et al. (2018) oppleves sjelden eller aldri i kroppsøvingssammenheng. Formål: Hensikten med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke elevers erfaring med innholdet i kroppsøving og om funksjonell trening som en alternativ bevegelsesaktivitet kan bidra med å motivere flere elever til å være aktive i fremtiden. Problemstilling: På hvilken måte kan funksjonell trening i kroppsøvingsundervisningen bidra til livslang bevegelsesglede hos elever på ungdomstrinnet? Teori: Forskningsprosjektet har teoretisk forankring i tidligere teori og den sosialkognitive motivasjonsteorien til Deci & Ryan (1985). Selvbestemmelsesteorien bygger på at mennesket har utviklet indre ressurser for adferdskontroll og hvordan disse kan reguleres gjennom tilfredstillelsen av de tre grunnleggende psykologiske behovene for kompetanse, selvbestemmelse og tilhørighet hos mennesket. På tross av at begrepet bevegelsesglede ikke tydeliggjøres i læreplanen for kroppsøving, men som et viktig mål for faget (Utdanningsdirektoratet, 2022) og som en del av den teoretiske forankringen. Metode: Forskningsprosjektet er gjennomført som en intervensjoninspirert case-studie. Det ble utarbeidet et undervisningsopplegg over fem uker hvor Funksjonell trening ble presentert for elever på 8.trinn. Undervisningen ble gjennomført av meg som er sertifisert Functional Fitness instruktør. Studien er basert på kvalitativ metode og i den forbindelse har det blitt gjennomført semi-strukturerte intervjuer med seks elever fra ungdomstrinnet. Resultat: ungdomsskoleelevene erfarer innholdet i kroppsøving relativt snevert og preget at tradisjonelle idrettsaktiviteter (Moen et al., 2018). Elevene ønsker at alternative aktiviteter skal få større plass i undervisningen, som henger sammen med at alle elevene er opptatt av at undervisningen skal være utforskende og variert. Funksjonell trening er en aktivitet som ifølge elevene kan bidra til tilhørighet og godt samarbeid samtidig som at flere informanter trekker frem at flere elever kan oppleve mestring og kompetanse på dette området. Indikasjoner viser at funksjonell trening som en alternativ bevegelsesaktivitet kan bidra til økt kroppslig bevissthet og læring, samtidig som at elevene trekker frem at denne bevegelsesformen er noe de vil få brukt for ved nåværende og senere tidspunkt i livet. Nøkkelord: Kroppsøving, alternative bevegelsesaktiviteter, funksjonell trening, selvbestemmelsesteorien, bevegelsesglede, kvalitativ metode, tematisk analyse
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFunksjonell trening som alternativ bevegelsesaktivitet i kroppsøving - en kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av funksjonell trening som et bidrag til livslang bevegelsesglede.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel