Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJoner, Maya Dybvig
dc.contributor.authorVasseng, Line
dc.date.accessioned2022-09-15T15:51:10Z
dc.date.available2022-09-15T15:51:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111212635:1703922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018138
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å få kunnskap i sammenhengen mellom barns språk og leseferdigheter. For å undersøke dette ble det valgt problemstillingen: «Er det forskjell i barns leseferdigheter på nasjonale prøver i 5. klasse der foreldre har rapportert bekymring for barns språk ved skolestart?». Masteroppgaven har benyttet data fra forskningsprosjektet På Sporet ved Lesesenteret. Prosjektet analyserte effekten intervensjoner har på leseforståelse, leseflyt og staving, og hadde som mål å utvikle materiell og verktøy for lærere, hvor disse kan brukes i tidlige tiltak rettet mot elever som er i faresonen for å utvikle lesevansker. Datamaterialet som er brukt er spørsmål fra spørreskjema sendt ut til foreldre i begynnelsen av 1. klasse og nasjonale prøver i lesing fra 5. klasse. Den valgte metoden er kvantitativ, og datamaterialet er analysert gjennom frekvensanalyser, t-tester, krysstabeller og chi-square tester. Resultatene tyder på at dersom foreldre rapporterer bekymring for språkforståelse, at barnet har vansker med å holde oppmerksomheten under lek eller vansker med å forstå beskjeder, kan dette ha sammenheng med at barnet skårer lavt på nasjonale prøver. Dersom det er mor som rapporterer at hun har egne lesevansker ser det ikke ut til å være en sammenheng med barnets skår på nasjonale prøver, men dersom far rapporterer det samme ser det ut til å være en sammenheng med at barnet skårer lavt på de nasjonale prøvene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEr det forskjell i barns leseferdigheter på nasjonale prøver i 5. klasse der foreldre har rapportert bekymring for barns språk ved skolestart?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel