Friluftslivs rolle i dagens kroppsøving, en kvalitativ studie om friluftslivs sin rolle i kroppsøvingen i dagens ungdomsskole.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3018142Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag.Formålet med studiet er å finne ut hvordan lærerne jobber med danning i friluftslivsundervisningen i kroppsøving og hvordan inntredelsen av LK20 har påvirket friluftslivsundervisningen til lærerne. Studiet har en kvalitativ tilnærming, med «bottom up» (Clark & Brown (2006) prinsippet, gjennom tre fokusgruppeintervju har seks lærere fra tre ulike kommuner i Rogaland fylke bidratt med å belyse problemstillingene i studiet, med sin praksis og erfaringer rundt problemstillingene. Besvarelsene er diskutert opp mot sentrale danningsteorier, læreplanen for kroppsøving og funn fra tidligere forskning innen området. Problemstillingene tar for seg hvilke faktorer som spiller en rolle ved dannelsesarbeidet som skjer under friluftslivundervisningen i kroppsøvings faget, praktiseringen av friluftsliv i faget og eventuelle endringer LK20 har på undervisningen i temaet. Resultatene i studiet viser til flere fokusområder i danningsarbeidet som foregår i kroppsøvingstimene og friluftslivsundervisningen, men med hovedfokus på fair play, det sosiale aspekter med faget og bærekraftig utvikling. Studiet indikerer at det ikke har skjedd noen store endringer i friluftslivsundervisningen etter innføringen av LK20. De største endringene som man kan se er en større bevisstgjøring rundt formuleringen i kompetansemålene og begrepsbruket. Det viser seg at det er flere faktorer som er med å avgjøre dette og her er to eksempler; ressurser til den enkelte skole og to timer med kroppsøving i uken er en gjentagende faktor som gir klare begrensinger til å bedrive bra friluftslivsundervisning. Til slutt viser det seg at pandemien tydelig har forsinket arbeidet med å revidere de lokale læreplanene i faget.