Ungdommers holdninger til rusmidler og deres opplevelse av klasseklima
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3018143Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1002]
Sammendrag
SammendragFormålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilke holdninger elever på 10.trinn hadde til rusmidler, og om elevenes holdninger hadde noen sammenheng med elevenes opplevelse av emosjonell støtte fra lærer og relasjoner til medelever. Så vidt jeg vet er det gjennomført lite forskning på denne tematikken, og jeg ønsker derfor å undersøke dette. Det viser det seg at elever som ikke føler tilhørighet til en klasse, mangler gode relasjoner til voksne og jevnaldrende er mer utsatt for å utvikle et rusbruk.
Problemstillingen til denne studien stiller spørsmålet: «Hva tenker elever om bruken av rusmidler, og hvilken sammenheng er det mellom elevenes holdninger til rusmidler og deres opplevelse av klasseklima?» For å kunne besvare problemstillingen ble det benyttet to hypoteser: H1: Elever som har positive holdninger til rusbruk, rapporterer lavere emosjonell støtte fra læreren. H2: Elever som har positive holdninger til rusbruk, rapporterer om svakere relasjoner mellom elever i klassen.
Det ble i forskningsprosjektet benyttet kvantitativ metode, og datamaterialet ble innhentet via spørreskjemaundersøkelse. Det var 88 elever som deltok, fordelt på fire klasser på 10.trinn. Resultatene fra forskningsprosjektet viser at de elevene som har positive holdninger til rusmidler, opplever dårligere klasseklima. Konklusjonen på forskningsprosjektet er at de elevene som har positive holdninger til rusbruk, opplever lavere emosjonell støtte fra lærer, og svakere relasjoner til medelever.