Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorAnaniassen, Dorthe
dc.date.accessioned2022-09-16T15:51:23Z
dc.date.available2022-09-16T15:51:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018122:22082702
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018543
dc.description.abstractDataspill er i vinden som pedagogisk verktøy for læring. Utdanningsinstitusjoner og skoler ser på hvordan lærere kan lære de nye digitale kompetansene som trengs i dagens samfunn, og hvordan dette kan videreføres til elevene. Denne studien er en del av dette arbeidet, og undersøker hva som kreves av lærere for å kunne ta i bruk dataspill i matematikkundervisningen. For å undersøke denne problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ kasusstudie med en ildsjel på emnet. Det ble gjennomført to semistrukturerte intervjuer, og disse ble analysert ved hjelp av åpen induktiv koding og meningsfortolkning. Studien tar utgangspunkt i teoretiske perspektiver om lærerens undervisningsarbeid og undervisningskunnskap i matematikk, samt i tidligere forskning om teknologi i matematikkundervisningen. Flere ulike studier har blitt undersøkt for å gi et innblikk i tidligere forskning på dataspill og dets bruk i matematikkundervisning. Resultatet av denne studien viser at læreren har behov for kunnskap rundt hvordan dataspill kan implementeres i matematikkundervisningen. Sammen med mange generelle krav som læreren vil møte til all undervisning – slik som å forutse elevenes erfaring eller tilpasset innholdet til elevenes nivå – vil de også møte noen krav som har tett sammenheng med dataspillet de bruker. For eksempel må læreren ha god kontroll over innholdet i spillet, vite hvordan dette innholdet kan kobles med læreplanen i faget og hvordan de kan organisere spillingen i klasserommet. De undervisningsoppgavene jeg har identifisert i bruken av dataspill i matematikkundervisning vil være av en mer generell pedagogisk karakter enn det Ball og kollegaer har fokusert på. Det vil kreve mer forskning på lærerarbeidet og de kravene dette mediet stiller læreren overfor for å få et fullt bilde av hvordan et slikt mediet kan implementeres i skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUndervisningsoppgaver ved bruk av digitale dataspill i matematikkundervisningen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel