Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRogne, Magne
dc.contributor.authorPedersen, Stian
dc.date.accessioned2022-09-16T15:51:23Z
dc.date.available2022-09-16T15:51:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018237:22083369
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018544
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i hvordan innføringen av digitale verktøy påvirker elevers faglige utvikling i norskfaget. Problemstillingen min omhandler: Digitalisering i norskfaget – hvordan påvirker økt digitalisering elevene på godt og vondt? Hensikten har vært å se på i hvilke sammenhenger digitale verktøy oppleves som ett godt verktøy for læring i norskfaget og hvilke sammenhenger de ikke har vært ett godt verktøy. For å belyse dette har jeg lagt stor vekt på fem faglige elementer som er sentrale i norskfaget når digitale verktøy er ett verktøy i undervisningen. De fem faglige elementene er tett knyttet opp mot de grunnleggende ferdighetene. Dette har blitt vektet opp med teori og synspunkter til fire lærere i grunnskolen (1. – 7. Klasse). Teorigrunnlaget for denne oppgaven er knyttet til forskningsresultater og teori som har basert seg på de fem faglige elementene jeg valgte + lærerens kompetanse/erfaringer i bruken av digitale verktøy i klasserommet. Metoden som har blitt brukt i denne oppgaven er en kvalitativ metode med intervju som grunnlag for oppgavens problemstilling. Jeg har gjort fire separate intervjuer med lærere fra 1. – 7. klasse, som har norsk som ett av sine undervisningsfag. Hovedfunnene har først og fremst belyst på hvilke områder digitale verktøy styrker eller svekker læring hos elevene. Blant de positive funnene jeg kan vise til er styrkede lese- og skriveferdigheter hos elevene ved bruk av digitale verktøy. Blant de negative resultatene viser for mye bruk av digitale verktøy blant annet til dårligere forståelse av lange tekster når elevene leser på skjerm.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan påvirker innføringen av digitale verktøy elevenes faglige utvikling i norskfaget?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel