Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkage, Ingrid.
dc.contributor.authorAugland, Sara.
dc.date.accessioned2022-09-16T15:51:24Z
dc.date.available2022-09-16T15:51:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111212635:22083356
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018545
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne studien har vært å rette oppmerksomhet mot et inkluderende klassemiljø for stille elever i skolen. Studien undersøker lærernes kunnskap og erfaring med denne elevgruppen og hva de anser som viktige sider i dette arbeidet. Lærerne i studien forteller at det ofte er de stille elevene i klassen som får lite fokus og at dette også er noe de har lært lite om i egen utdanning Problemstillingen for denne studien er: «Hvordan er lærernes kunnskap og erfaring med tilrettelegging for et inkluderende klassemiljø for stille elever?» Det teoretiske perspektivet til denne studien omhandler teori og forskning om stille elever, klassemiljø, klasseledelse, inkludering, laget rundt eleven, samarbeid og tidlig innsats. Studien er en kvalitativ studie hvor det ble benyttet semistrukturerte intervju av fire lærere. Intervjuene søkte etter kunnskap og erfaring rundt arbeidet med et inkluderende klassemiljø for stille elever. Teori viser at stille atferd kan ha negative konsekvenser for elevenes faglige og sosiale utvikling. På bakgrunn av dette er det viktig at lærere har kompetanse om hvilke kjennetegn denne elevgruppen har, bakgrunnen for atferden og hvilke tiltak som kan fremme trivsel og læring i et inkluderende klassemiljø. Funnene i studien viser at læreren har erfaring med at trygghet, anerkjennelse, emosjonell støtte, klasseledelse, relasjoner og et godt samarbeid er viktige sider ved et inkluderende klassemiljø for stille elever. Samtidig viser intervjuene at lærerne ikke alltid har tilstrekkelig kunnskap for å møte denne elevgruppen. Denne studien viser viktigheten av at stille atferd bør være et fokusområde for grunnskolelærerutdanningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleInkluderende klassemiljø for stille elever
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel