Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSavic, Milica
dc.contributor.authorTodal, Jannike Grindvik
dc.date.accessioned2022-09-20T15:51:13Z
dc.date.available2022-09-20T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018523:67738370
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019257
dc.description.abstractMuntlig kommunikasjon utgjør en stor del av fremmedspråksopplæringen. Læringskurven er gjerne bratt og utfordrende blant unge elever som begynner på sin fremmedspråksreise, og prosessen som inngår i å bli en dreven taler i et fremmed språk kan derfor provosere engstelige følelser blant flere elever. Denne studien fokuserer på muntlig fremmedspråksangst, spesifikt blant norske syvendeklassinger som lærer engelsk som fremmedspråk i skolen, og ønsker videre å avdekke om denne typen angst eksisterer blant så unge elever. Studien legger i tillegg et fokus på de tre ulike prestasjonsangstene presentert av Horwitz, Horwitz og Cope (Horwitz et al., 1986), kjent som test angst, frykt for negative evaluering og kommunikasjonsangst, og ønsker å avdekke hvilken av disse tre typene angst som er mest markant blant deltagerne. Muligheten for kjønnsforskjeller blant elevenes fremmedspråksangst er også undersøkt. Deltagerne bestod av 186 norske syvendeklassinger fordelt på 9 forskjellige skoler på kryss av Norge. Alle var på sitt syvende år i engelskopplæringen. En tilpasset og oversatt versjon av Horwitz et al.'s (1986) Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) ble benyttet for å samle inn data fra deltagerne. Resultatene viste at unge elever opplever et moderat nivå av muntlig fremmedspråksangst, og at test angst var mest utpreget. I tillegg viser den at jentene opplever høyere nivåer av fremmedspråksangst sammenlignet med guttene. Formålet med studien er å bidra til å fylle gapet som eksisterer på muntlig fremmedspråksangst blant unge elever, i tillegg til å tilføre informasjon til både eksisterende og fremtidige språklærere. Lærere kan benytte informasjonen fra resultatene i studien til å tilpasse opplæringen med et mål om å lette eller forebygge angst blant elevene, da denne form for angst kan hindre læringsprosessen.
dc.description.abstractOral communication is a large part of the language learning process. The learning curve may be steep and challenging for young learners who are beginning their language learning journeys, and the process of becoming a proficient speaker in a foreign language may therefore provoke a sense of anxiety among a number of learners. The present study is interested in foreign language speaking anxiety, specifically among Norwegian 7th grade learners who are learning English as a foreign language in school, and sets out to to discover whether this form of anxiety is present among such young learners. It additionally lays focus on the three performance anxieties presented by Horwitz, Horwitz and Cope (1986), namely test anxiety, fear of negative evaluation and communication apprehension, and wishes to discover which of these three anxieties is most pronounced among the participants. The possibility of gender differences within foreign language speaking anxiety is also researched. Participants were 186 Norwegian 7th grade learners from 9 different schools across Norway. They were all in their 7th year of learning English as a foreign language. An adapted and translated version of Horwitz et al.'s (1986) Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) was utilized to collect data from the participants. Findings revealed that young learners experience moderate levels of foreign language speaking anxiety, and test anxiety was the performance anxiety that was most pronounced. Furthermore, female learners experience higher levels of foreign language speaking anxiety compared to their male peers. The present study aims to fill the research gap that exists on foreign language speaking anxiety among young learners, as well as provide information about the topic for both present and future language teachers. Many teachers may use these findings to adapt their foreign language classes to alleviate or prevent anxiety among their learners, as this form of anxiety may hinder the language learning process.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleMuntlig fremmedspråksangst blant syvendeklassinger i norske barneskoler med engelsk som fremmedspråk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel