Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Bjørn Tore
dc.contributor.authorFørland, Andrea
dc.date.accessioned2022-09-20T15:51:15Z
dc.date.available2022-09-20T15:51:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111212074:1876604
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019258
dc.description.abstractBakgrunn: Flere studier viser at kvinner er underrepresenterte i treneryrket, og at de slutter i tidlig alder på grunn av manglende balanse mellom jobb og fritid, forventningspress eller konfliktfylte relasjoner. Nyere studier i Norge har tatt for seg burnout hos profesjonelle trenere knyttet til motivasjonsfaktorer og mulige utfordringer i treneryrket. Problemstilling: Hvordan trenere i rytmisk gymnastikk opplever konfliktfylte relasjoner i treningshverdagen. Formål: Formålet var å kartlegge trenernes opplevelse av konfliktfylte relasjoner knyttet til motivasjon, og se hvilke konsekvenser de har hatt i ettertid. Det var også ønsker å rette blikket mot hva idrettsorganisasjonen kan bidra med for å forebygge disse konfliktene. Metode: Analyse fra intervjuer av seks trenere innenfor rytmisk gymnastikk dannet grunnlaget for resultat basert på kvalitativ metode. Resultatene ble delt opp i hovedtemaene; før konflikt, under konflikt og etter konflikt, og knyttet til undertemaene; relasjoner og motivasjon. Hovedfunn: De konfliktfylte relasjonene viser seg i stor grad å være knyttet til utøvernes foreldre, og trenerne erfarer at årsaker til konflikt er; 1) Mangel på kommunikasjon, 2) forventninger eller 3) nivåforskjell. Resultatet av en konfliktfylt relasjon har i flere tilfeller ført til en større avstand av nærhet, forpliktelse, komplementaritet og samorientering mellom trener-utøver-foreldre-triaden. Flere av trenerne har kjent på stressfaktorer knyttet til det å stå i en vanskelig situasjon i jobben, og har kjent på følelser som stress, maktesløshet, ensomhet og utmattelse. De har til en viss grad blitt ivaretatt av egen klubb, men føler seg ofte ensomme i jobben. Nøkkelord: Treneryrket, trener-utøver-foreldrerelasjon, konfliktfylte relasjoner og ivaretakelse
dc.description.abstractBackground: Several studies shows that women are underrepresented in the coaching profession, and that they often quit at an early age due to; 1) the struggle of balancing work and leisure, 2) expectations or 3) conflicted-filled relationships. Recent studies in Norway have also addressed burnouts in professional coaches and identified what motivational factors and possible challenges can be associated with the profession. Issue: How coaches in rhythmic gymnastics experience conflict-filled relationships in everyday training. Purpose: The purpose has been to map coaches’ experience of conflict-filled relationships related to motivation and see what consequences they have had in retrospect. There has also been a desire to focus on what sports organizations can contribute to prevent conflicts in the coach-athlete-parent relationship in the future. Method: Analyze of six interviews by professional coaches formed the base for the results and was presented in a qualitative method. The results were divided into main themes; before conflict, during conflict and after conflict, and related to the sub-themes; relationships and motivation. Main findings: The conflict-filled relationships have shown to be mostly linked to athletes’ parents, and the coaches experience the causes of conflict are 1) Lack of communication, 2) Expectations or 3) competitive-level differences. The results of a conflict-filled relationship have in several cases led to a greater distance of closeness, commitment, complementarity and co-orientation between the coach-athlete-parent triad. Several of the coaches have experienced stressors related to a difficult situation at work, and have experienced emotions such as stress powerlessness, loneliness and exhaustion. Even though they have had caretakers in the club, they have often felt lonely in their work. Keywords: The coaching profession, coach-athlete-parent-relationship, conflict-filled relationship, caretaking
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan trenere i rytmisk gymnastikk opplever konfliktfylte relasjoner i treningshverdagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel