Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStein Erik Ohna
dc.contributor.authorMarion Jegteberg Khawaja
dc.date.accessioned2022-09-22T15:51:14Z
dc.date.available2022-09-22T15:51:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017106:6915110
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020735
dc.description.abstractSammendrag Masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan ansatte i bolig, kontaktlærere og PPT beskrive situasjonen til barn som bor i barnevernsinstitusjon, med tanke på deltakelse i skolen. Barnet sin situasjon blir definert som en sårbarhet i oppgaven på grunn av den komplekse og emosjonelle situasjonen barnet befinner seg i. Formålet med prosjektet er å utvikle kunnskap om hvordan barnet har det som elev på skolen, samt bidra til økt kompetanse for denne elevgruppen sin utvikling i skolen. Forsking viser at barn som bor i barnevernsinstitusjoner er den elevgruppen som får minst ut av opplæringstilbudet i skolen. I tillegg viser forsking at skolen er den viktigeste inngangsporten til det voksne liv, der barnet får mulighet til å utvikle sine forutsettinger for å realisere sine evner. Det gir grunnlag for dette prosjektet å stille spørsmålet hvordan beskriver ansatte i skole, bolig og PPT situasjonen til barn som bor i barnevernsbolig, med tanke på deltakelse i skolen? Masterprosjektet er en kvalitativ undersøkelse der datainnsamlingen består av kvalitativt forskingsintervju. Det har blitt foretatt intervjuer av to på en barnevernsinstitusjon, tre kontaktlærere i skole, samt et intervju med en PP-rådgiver. Funnene viser at barnet lever i en kompleks livssituasjon. Det gis utrykk for at barna ofte oppleve en sårbarhet ved å bo på en barnevernsinstitusjon, og at denne sårbarheten påvirke barnet sin deltakelse i skolen. Begrepet «maske» er et sentralt begrep i prosjektet, som danner et bilde av at barnet går inn i ulike roller for å beskytte seg selv mot denne sårbarheten.
dc.description.abstractSummary The thesis assignment studies healthcare homes employees’, teachers’ and PPT observations of the of children who lives in child services institutions, the healthcare staffs’ perspective on participation in school. The child is in a vulnerable state due to the complex and emotional situation the child is in. The purpose of the project is to gain understanding on the child’s emotions as a student in school. The research also focuses on increasing competencies of students from the child services institutions who attend school. The research shows children in the child services institutions gains the least of the educational program at school. In addition, research indicates the school is the important factor to develop into adulthood. The school is the platform where the child has an opportunity to develop fundamentals of their abilities, competencies, and skills. These fundamentals are the theme of the theses. It also answers the question on how do employees in schools, child services housing and PPT describes the situation of children living in child services home, regarding participation in school? The master theses assignment is a qualitative study, and the data collection consists of qualitative research interviews. The subjects interviewed includes two employees at the child services institution, three teachers, and with a PP counselor. The findings show the child lives in a complex situation, which affects their everyday school life. It is stated that children are often in a vulnerable position when child services is the caretaker. The vulnerable situation inhibits the child's participation and development in school. The concept of "mask" is an important theme in the project which refers to when a child seeks protection as a vulnerable child and enters different roles in the school environment.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Barn i barnevernsinstitusjoner sitt møte med felleskapet i skolen, skjult bak en «maske» - i rollen som elev og barnevernsbarn»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel