dc.description.abstract | Ettersom stadig flere unge rapporterer at de opplever skolen som primærkilde til negative stressrelaterte problemer, er det følgelig grunn til å ta utviklingen på alvor og sette inn virksomme mottiltak. Formålet med denne oppgaven var å rette søkelys på hva skolen kan gjøre for å forebygge negativt skolerelatert stress, og hvordan elevene kan støttes i å bruke egne mestringsressurser for å håndtere skolens krav og utfordringer. Studien tok utgangspunkt i elevenes perspektiv, og problemstillingen var:
Hvordan opplever elever at lærere tilrettelegger for å forebygge negativt skolerelatert stress, og hvordan mener de selv å håndtere kravene de møter i skolen?
Studien hadde en kvalitativ metodisk tilnærming. Den bestod av individuelle intervju med fem jenter som er Vg2-elever på et studiespesialiserende utdanningsprogram.
Hovedfunn fra studien indikerer at støttende relasjoner, og særlig en god lærer-elev relasjon har betydning for elevenes opplevelse og håndtering av skolerelatert stress. At lærer tilrettelegger for å sikre jevn arbeidsbelastning, forutsigbarhet, engasjerende undervisning og demper prestasjonspress knyttet til karakterer fremstår herunder å være sentralt. I tillegg viser funn at innflytelse og medbestemmelse i egen skolehverdag virker beskyttende mot negativt stress. Resultat fra denne studien peker også på at elevene kan ha behov for å støttes til å ta i bruk mer hensiktsmessige mestringsstrategier i sin håndtering av stressende situasjoner. Videre indikerer funn at elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse fremstår som en sentral komponent i å fremme egne behov og å skaffe støtte fra lærere og medelever, noe som er viktig for deres håndtering av skolerelaterte krav og utfordringer. | |