Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Joakim Evensen
dc.contributor.advisorStangeland, Elisabeth Brekke
dc.contributor.authorIversen, Anne Margrethe Drangsholt
dc.date.accessioned2022-09-28T15:51:10Z
dc.date.available2022-09-28T15:51:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017106:68283685
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022350
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractLæreres kunnskaper om dysleksi er viktig for å kunne oppdage, og for å kunne sette i verk tidlige tiltak. Den enkelte faglærer har et selvstendig ansvar for utvikling av lese- og skriveferdigheter i sitt/sine fag, selv om faglærere i språkfaget norsk har et særskilt ansvar for lese- og skriveopplæringen. Høsten 2021 ble norskfaget i yrkesfaglig videregående opplæring, flyttet i sin helhet til vg2. Dette medførte at elevene nå, i større grad, er prisgitt programfagslærerne på vg1 sine kunnskaper om dysleksi. Denne studiens formål har derfor vært å undersøke hvorvidt opplæringstilbudet som kvalifiserer for undervisning i programfag i yrkesfaglig videregående opplæring, gir kunnskaper om dysleksi. For å undersøke studiens formål, ble følgende problemstilling valgt: «I hvilken grad forekommer begrepet dysleksi i læringsutbytteformuleringer i emneplaner for utdanninger som kvalifiserer lærere for undervisning i programfag i yrkesfaglig videregående opplæring?». Det ble benyttet kvantitativ innholdsanalyse for å undersøke alle emneplaner for Yrkesfaglærerutdanningen og Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, i Norge, i alt 222 emneplaner. Resultatene viser at begrepene dysleksi og lese- og skrivevansker ikke forekommer i noen av emneplanenes læringsutbytteformuleringer. Det er derimot identifisert forekomster av mer generelle begrep og formuleringer, som kan innbefatte dysleksi. Resultatene viser også at det er forskjell i grad av forekomst av begrep og formuleringer for ulike utdanninger og utdanningsinstitusjoner. Samlet sett gir resultatene indikasjoner på at det ikke undervises om dysleksi i disse utdanningene. Dette er noe som kan føre til, at programfagslærere i yrkesfaglig videregående opplæring har mangelfulle kunnskaper om dysleksi, som igjen kan få konsekvenser for både elever og lærere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKunnskaper om dysleksi i yrkesfaglig videregående opplæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel