Show simple item record

dc.contributor.advisorOftedal, Elin Merethe.
dc.contributor.authorSchuster, Ingrid Tallaksen.
dc.date.accessioned2022-09-29T15:51:31Z
dc.date.available2022-09-29T15:51:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109900289:65609365
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022610
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker sammenhengen mellom organisasjonskultur og Generasjon Z sitt hyppige jobbskifte. Masteravhandlingen forsøker å finne svar på problemstillingen: Hvordan kan organisasjoner tilpasse kulturen for å forebygge jobbskifte blant Generasjon Z? Jeg har tatt utgangspunkt i en gruppe informanter fra Generasjon Z som i dag er en aktiv del av arbeidsmarkedet. Målet har vært å kartlegge deres nåværende kultur, undersøke hvordan en foretrukket kultur ser ut for dem, samt undersøke hvilke kulturelle elementer og tiltak som kan bidra i arbeidet med å tiltrekke seg og holde på den yngre generasjonen. Studien tar i bruk metodetriangulering hvor dataen innhentes i to omganger. Gjennom en kombinasjon av et kvantitativt spørreskjema og to kvalitative intervju undersøker studien to ulike bedrifters organisasjonskultur, og Generasjon Z sin tilnærming til kultur. Forskningsprosjektet har en fenomenologisk tilnærming der jeg søker svar gjennom to gruppeintervju, samt Cameron og Quinn (2013) sitt kulturkartleggingsverktøy Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI). Det empiriske materialet analyseres med utgangspunkt i en grundig litteraturstudie av organisasjonskultur og generasjoner, med søkelys på Generasjon Z. Funnene tyder på at Generasjon Z ønsker en kultur som bygger opp under fleksibilitet og skjønn fremfor stabilitet og kontroll. Videre antyder funnene at organisasjonen først og fremst bør ha et internt fokus. Det er særlig de kulturelle trekkene fra klan-kulturen som synes å føre til at Generasjon Z ønsker å bli værende i en organisasjon. Generasjonen vektlegger samhold, synlig ledelse, tillit, samarbeid og en uformell tone. Generasjon Z vektlegge også flere trekk ved kulturtypen ad-hoc-krati. Særlig innovasjon, utviklingsmuligheter, fleksibilitet, mangfold og involvering ser ut til å ha positiv innvirkning på generasjonens tilhørighet til organisasjonen. I tillegg ser de ut til å søke en meningsfull jobb og et godt arbeidsmiljø. Funnene kan anvendes for å få innsikt i hvordan organisasjoner kan tilrettelegge for en organisasjonskultur som ivaretar generasjonens behov, og slik muligens også forhindre hyppig jobbskifte blant unge arbeidstakere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleOrganisasjonskultur til gode for de yngre: En kulturkartlegging av Generasjon Z
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Show simple item record