dc.contributor.advisor | Fisker, Jens Kaae | |
dc.contributor.author | Jørgenvåg, Malin Petrea | |
dc.contributor.author | Skille, Live | |
dc.date.accessioned | 2022-09-30T15:51:21Z | |
dc.date.available | 2022-09-30T15:51:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:109900289:20358336 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3022984 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg verdiskaping ved coworkingsteder. Bakgrunnen for valg av
tema er et behov for forståelse av sammenhengen mellom sosial og forretningsmessig verdi.
Coworkingkonseptet har opplevd en enorm økning globalt de siste 15 årene, noe som skaper
behov for ytterligere forskning innenfor dette feltet. Studien har som mål å besvare fire
forskningsspørsmål knyttet til den overordnede problemstillingen: På hvilken måte kan et
coworkingsted skape opplevd sosial og forretningsmessig verdi for medlemmene sine?
Oppgaven starter med en gjennomgang av tidligere empiri innenfor coworkingfeltet. Her ser
vi på hvilken relevant forskning som allerede eksisterer. Videre går vi gjennom det teoretiske
rammeverket Community of Practice for å se hvordan dette kan bidra til økt forståelse av
verdiskaping i coworking. Disse kapitlene danner grunnlaget for valg av forskningsdesign og
metode for prosjektet.
Denne studien bruker et eksplorerende forskningsdesign med en abduktiv tilnærming.
Gjennom semistrukturerte intervjuer innenfor kvalitativ metode har vi samlet data fra 17
intervjuobjekter innenfor fem utvalg. Utvalgene består av ledere og medlemmer med
varierende tilknytning til ulike coworkingsteder i Norge, Sverige, Danmark, Nederland og
USA.
Gjennom diskusjon av tidligere empiri mot egne funn ser vi hvordan begrepet ‘community’
anvendes som en gjennomgående beskrivelse av coworking, men at det samtidig er en
varierende forståelse av hva dette begrepet innebærer. I tillegg opplever vi en mangelfull
kunnskap knyttet til hvordan coworking kan bidra til å skape forretningsmessig verdi. Det ser
ut til å eksistere et behov for tydeligere kommunikasjon av dette potensialet. Våre resultater
viser at rollen som community manager er essensiell for verdiskapingen ved et
coworkingsted. Gjennom tilrettelegging for sosial og forretningsmessig verdi gjør denne
personen at coworkingsteder skiller seg ut fra tradisjonelle kontorlokaler. Det er også
community manager som har mulighet til å gi betydning til begrepet ‘community’, for så å
styre coworkingstedet i en hensiktsmessig retning. Avslutningsvis konkluderer vi med at
rammeverket Community of Practice kan være et potensielt nyttig verktøy for forståelse og
utvikling av verdiskapingen ved coworkingsteder. | |
dc.description.abstract | This Master thesis aims to investigate value creation in coworking spaces. The basis for the
topic chosen is the need for an understanding of the connection between potential social and
business value through coworking. The concept of coworking has undergone extensive
growth globally over the last 15 years, which has raised the need for further research within
the field. This study aims to answer four research questions arising from the problem
statement: In what way can a coworking space create perceived social and business value for
its members?
We start off by presenting earlier research done within the coworking field to get a general
overview of the existing literature. Thereafter, we go through the framework Community of
Practice to see how this can contribute to increased understanding of the potential value
creation within coworking. These two chapters create the foundation for the choice of
research design and methodology for this project.
This study is based on an explorative research design with an abductive approach. Using
semi-structured interviews as a qualitative method, we gathered data from 17 candidates
within five samples. The samples consist of managers and members with varying connections
to different coworking spaces in Norway, Sweden, Denmark, the Netherlands and the USA.
Through discussion of previous literature and our own empirical results, we discovered how
the term ‘community’ is extensively used as a description of coworking, but with a varying
understanding of what the term entails. In addition, we see a lack of knowledge when it comes
to the potential business value within coworking. We have identified a need for more
communication of this potential. Our results show that the role of the community manager is
essential for the value creation within a coworking space. Through facilitating for social and
business value, this person makes coworking stand out from traditional offices. It is also the
community manager that has the chance to give the term ‘community’ meaning, so that the
coworking spaces can be led in a relevant direction. Finally, we consider the framework
Community of Practice as a potentially useful tool to create understanding and development
of the value creation within coworking spaces. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Muligheter for verdiskaping i coworking | |
dc.type | Master thesis | |