Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØverland, Klara
dc.contributor.authorSolland, Ellen Holterman
dc.date.accessioned2022-10-09T15:51:11Z
dc.date.available2022-10-09T15:51:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:104423184:50156658
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024857
dc.description.abstractLæringsressursen «Jeg Vet» er utviklet av Barne, ungdoms- og familiedirektoratet i samarbeid med Utdannings- og helsedirektoratet samt. salaby.no. Den er bygget som en læringsplattform rundt hovedtemaene mobbing, vold og seksuelle overgrep. Ved hjelp av videosnutter, bilder, tekst og diskusjonsspørsmål kan den brukes som et voldsforebyggende verktøy i skole og barnehage. Hovedmålet ved bruk av læringsressursen er å forebygge disse hendelsene, i tillegg til at den kan virke fremmende for livsmestring for barn og unge. Den er systematisk, kunnskapsbasert og nasjonalt likeverdig. Læringsressursen skal være med på å gi barn og unge kunnskap om og forståelse for: - Ulike former for vold, mobbing og seksuelle overgrep - Hvilke rettigheter barn og unge har for vern mot vold og overgrep - Hvem man skal snakke med og hvor man kan få hjelp (Jeg vet, 2018) Denne studien tar utgangspunkt i forskningsspørsmålet: Helsesykepleiere og læreres erfaringer ved bruk av læringsressursen «Jeg vet». For å finne ut hvilke erfaringer helsesykepleiere og lærere sitter igjen med ved bruk av læringsressursen ble studiet gjennomført ved bruk av kvalitativ metode. Studiet ble gjennomført ved å gjøre semistrukturert forskningsintervju, der det ble tatt i bruk en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Det ble utført noen intervju med en informant og flere fokusgruppeintervju. Totalt bestod utvalget av fire helsesykepleiere og tre lærere fra ulike skoler. Oppsummert kan man si at de ansatte som har brukt læringsmetoden på generell basis er fornøyde med læringsressursen, måten den er utformet på og dens illustrative innhold. Det er noen forskjeller mellom oppfattelsen til helsesykepleiere kontra lærerne, knyttet både til egen kompetanse kombinert med bruk av læringsressursen samt. informasjon i forkant. Begge brukergrupper ønsker at det kan være et bedre tverrfaglig samarbeid både i forkant, underveis og i etterkant av undervisningen. Det er spesielt temaene «seksuelle overgrep» og «vold» som er benyttet i undervisningen. Temaet «mobbing» oppfatter jeg at det er flere andre læringsressurser som velges framfor «Jeg vet». Basert på aldersgruppen som læringsressursen er ment for så er tilbakemeldingene at både lærere og helsesykepleiere mener at den treffer elevene, og at elevene har et utbytte av å få undervisningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHelsesykepleiere og læreres erfaring ved bruk av læringsressursen "Jeg vet"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel