Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWagner, David.
dc.contributor.authorDøhlen Hauge, Kristin.
dc.date.accessioned2023-01-06T16:51:13Z
dc.date.available2023-01-06T16:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:127060468:1863563
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3041671
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven gir et innblikk i hvordan videregående skole elever arbeider med et kildekritisk blikk på flat jord konspirasjonsteorien. Studiens mål er å skape en større forståelse for de kildekritiske valgene som elevene tar i møte med tekster som omhandler konspirasjonsteorier. Den belyser hvordan elevene forholder seg til informasjonen i kildene, og hvordan de gjør vurderinger på bakgrunn a disse. Oppgaven er nært knyttet opp mot Rikke Peters og Hildegunn Johannesens forskning omkring konspirasjonsteoriers rolle i den kildekritiske vurderingen. Da ønsket bak studien er å forske på en mindre elevgruppe, har dermed oppgaven en kvalitativ tilnærming. Data materialet er hentet inn med lydopptak fra 5 elevgrupper på 3 til 4 personer per gruppe, hvor de har arbeidet med et gitt opplegg i 60 minutter. Elevene har diskutert konspirasjonsteorien flat jord ut fra et sett spørsmål laget for å skape diskusjon omkring kildens og konspirasjonsteoriens omstendigheter og bakenforliggende mål. I forkant av oppgaveløsningen ble det gjennomført en introduksjon av kildekritikk og konspirasjonsteorier. Den siste etappen i innsamlingen ble en selvevaluering gjennom gruppeintervju, hvor elevene ga sine oppfatninger og inntrykk av selve oppgaven og egeninnsats. Studien viser at denne elevgruppen har hatt noen utfordringer knyttet opp mot hvordan tidligere oppgaveløsninger/temaer har utspilt seg. Det har hatt stor innvirkning på deres forståelse av oppgaven og hvordan den skulle løses. Disse begrensingene kom til utrykk relativt forskjellig hos gruppene, da noen av elevene hadde store utfordringer gjennom hele oppgaveløsningen, mens andre grupper jobbet seg effektivt og konstruktivt gjennom den forvirringen og usikkerheten som preget starten av oppgaveløsningen. Det ble tydelig at elevene pekte på grunnleggende kildekritiske aspekter i sin drøfting, men samtidig manglet visse analytiske ferdigheter da de ikke utdypet forklaringene bak standpunktene de tok.
dc.description.abstractThis assignment gives an insight into how upper secondary school students work with a critical view of the sources on the Flat Earth conspiracy theory. The aim of the study is to create a greater understanding of the source-critical choices that students make when dealing with texts that deal with conspiracy theories. It illuminates how students relate to the information in the sources, and how they make assessments based on these. The assignment is closely linked to Rikke Peters and Hildegunn Johannesen's research on the role of conspiracy theories in the critical assessment of sources. As the desire behind the study is to research a smaller group of students, the task therefore has a qualitative approach. The data material was collected with audio recordings from 5 student groups of 3 to 4 people per group, where they worked with a given assignment for 60 minutes. The students have discussed the Flat Earth conspiracy theory based on a set of questions designed to create discussion about the sources and the circumstances and underlying goals of the conspiracy theory. Prior to solving the task, an introduction to source criticism and conspiracy theories was carried out. The last stage of the data collection was a self-evaluation through a group interview, where the students gave their perceptions and impressions of the task itself and their own efforts. The study shows that this group of students has had some challenges related to how previous task solutions/themes have unfolded. It has had a major impact on their understanding of the task and how it should be solved. These limitations came to affect the groups in relatively different ways, as some of the students had major challenges throughout the entire assignment, while other groups worked efficiently and constructively through the confusion and uncertainty that affected the start of the assignment. It became clear that the students pointed out basic source-critical aspects in their discussion, but at the same time lacked certain analytical skills as they did not elaborate on the explanations behind the positions they took.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDe som tror jorden er flat må jo være redde for å dra på cruise – En kvalitativ studie av hvordan en norsk elevgruppe på videregående skole arbeider med konspirasjonsteorier som en del av et kildekritisk undervisningsopplegg.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel