Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnne Nevøy
dc.contributor.authorSiril Wohlrab
dc.date.accessioned2023-03-07T16:51:28Z
dc.date.available2023-03-07T16:51:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:127439368:64323171
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056562
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAlternativ og supplerende kommunikasjon- en mulighet for et inkluderende og mangfoldig språkmiljø? Formålet med denne studien er å fremme ny innsikt om det å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) som en del av det allmenpedagogiske tilbudet i barnehagen. Forskningsspørsmål: «Hvilke erfaringer har det pedagogiske personalet med ASK i barnehagen relatert til barns muligheter for deltakelse i fellesskapet?» Studien fremhever teori og forskning knyttet til arbeidsområdene språk og inkludering. Temaer som ASK, deltakelse, barns språkutvikling, mangfoldig språkmiljø, inkludering, fellesskap og det pedagogiske personalet blir også nevnt. Funnene fra analysen, indikerer at det å bruke ASK som en del av det allmenpedagogiske tilbudet i barnehagen, er et godt verktøy for å sikre språkutvikling og skape flere muligheter for deltakelse i fellesskapet. Funnene viser tendenser til en positiv spiral der språket fremmer sosialt samspill og lek, som igjen fremmer språkutvikling. Et uventet funn fremhever at de «stille» barna og barn som er to/flerspråklig har særlig utbytte av ASK. Oppgaven fremmer noe av betydningen til ASK og at det ikke bør kun brukes med enkeltbarn som har utfordringer med å utvikle funksjonell tale og/eller har språkvansker. Det å tilrettelegge og bruke ASK i barnehagen, kan trolig fremme et utvidet normalitetsbegrep, nye måter å tilrettelegge for ulikheter på, samt fremme en mer inkluderende praksis. Funnene indikerer at satsningsområdet ASK kan fremme et mer inkluderende og mangfoldig språkmiljø.
dc.description.abstractAlternative and augmentative communication (ACC)- an opportunity for an inclusive and diverse language environment? The purpose of this study is to promote new insights about the use of alternative and augmentative communication (ACC) as part of the general educational programme in kindergartens. Research question: "What experiences do the teaching staff in kindergarten have with ACC related to children's opportunities for participation in the community?" The study highlights theory and research related to language and inclusion. Topics such as ACC, participation, language development, diverse language environment, inclusion, community and the teaching staff are also mentioned. The findings from the analysis indicate that using ACC as part of the general education programme is a good tool for ensuring language development and creating more opportunities for participation in the community. The findings point to a positive spiral in which language promotes social interaction, which in turn promotes language development. An unexpected finding highlights that the "quiet" children and children who are two/multilingual benefit particularly from ACC.This promotes the importance of ACC and that it should not only be used with individual children who have challenges developing functional speech and/or have language difficulties. Facilitating and using ACC in kindergartens can probably promote an expanded concept of normality, new ways of facilitating inequalities, and promote more inclusive practice. The findings indicate that the ACC can promote a more inclusive and diverse language environment.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleAlternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)- en mulighet for et inkluderedne og mangfoldig språkmiljø?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel