Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDessingué, Alexandre
dc.contributor.authorTodnem, Vegard
dc.date.accessioned2023-06-21T15:51:13Z
dc.date.available2023-06-21T15:51:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146752593:23016251
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072493
dc.description.abstractI denne studien ønsker jeg å gjøre rede for ungdommers forhold til historie på ulike områder og nivåer, og med dette definere deres historiekultur. For å bygge oppgaven på god empirisk data har jeg gjennomført en spørreundersøkelse med rundt 200 ungdommer i alderen 12-19 år ved ulike skoler på Vestlandet. Undersøkelsen tar for seg ulike områder av ungdommenes forhold til historie, og bygger mye på begrepene historiebevissthet, historiebruk og historiekultur, samt mer trivielle begrep som popkultur og interesse. Undersøkelsen viser at ungdommen absolutt har et bevisst forhold til fortiden, og den generelle fellesnevneren er at ungdom ser historie som nødvendig kunnskap for å kunne skape en bedre fremtid. Flere av oppgavens funn bryter med tidligere forskning hvor elever finner historiefaget kjedelig og tørt. Selv om det absolutt er en andel som mener dette, har det i det store og hele vært positive besvarelser. Særlig vektlegger ungdommene den historiske interessen som kommer gjennom populærkulturens historiefremstilling. Oppgaven tar for seg flere innfallsvinkler til ungdommenes popkultur, og viser en klar sammenheng mellom hva ungdommene oppfatter som interessant og relevant, med deres vilje til å tilegne seg historisk kunnskap. Ungdommen er generelt sett tett knyttet til sin egen fortid og familiehistorie, men også verdens historie som et helhetlig samfunn. I motsetning til tidligere forskning viser mine funn at ungdommer er langt mer opptatt av omverden rundt, og samfunnet i sin helhet, i motsetning til ungdommer før tusenårsskiftet. Nøkkelord: Historiekultur, historiebevissthet, historiebruk, populærkultur/popkultur, interesse, samfunnskunnskap, ungdommer, ungdomskultur, fortid, skole, undervisning
dc.description.abstractIn this study I want to account for young people’s relations to history on various areas and levels, and thereby define their historical culture. To build the thesis on good empirical data, I have conducted a survey with about 200 youths in the age 12-19 years old, from different schools in Western Norway. The survey investigates various areas regarding youth’s relation to history, building on historical consciousness, historical use and historical culture, as well as more trivial concepts such as pop culture and personal interests. The findings shows that the youth have a conscious relation to the past, and in general denominator is that they regard history as a necessary knowledge to create a better future. Several of the thesis's findings break with previous research that pupils find history boring and dry, although there is certainly a proportion who still has this attitude. Even though several still think this, the answers have all in all been more positive. In particular they emphasize their historical interests through pop culture and it’s convey of historical content. This thesis has several angles regarding young people’s intrest in pop culture and shows close connection between what they find interesting and relevant to their will to obtain historical knowledge. In general, they have close connection to their own past and their family history, but also to world history. Unlike previous studies my findings shows that youths are far more interested in their surroundings, and the society as a whole, unlike youth’s born pre-millennium. Key words: Historical culture, historical consciousness, historical use, popular culture/pop culture, interest, social studies, youths, youth culture, past, school, teaching
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn historiepreget ungdomskultur: En empirisk studie av historiekulturen blant ungdommer på Vestlandet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel