Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKalsås, Vidar Fagerheim
dc.contributor.authorRamstad, Louise
dc.date.accessioned2023-06-24T15:51:12Z
dc.date.available2023-06-24T15:51:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146752593:36241603
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073021
dc.description.abstractDa fagfornyelsen trådte i kraft i 2020, ble demokrati og medborgerskap innført både i overordnet del og som et tverrfaglig tema i læreplanen. I dette forskningsprosjektet undersøker jeg hvordan museumsopplegget «YTRE», som tilbys på Norsk grafisk museum og Norsk hermetikkmuseum, bidrar til elevers utvikling av demokratisk medborgerskap. For å undersøke dette, fikk jeg en 8.-klasse til å gjennomføre dette museumsopplegget. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode og empirisk analyse. Oppgavens empirigrunnlag består av observasjon, individuell innlevering og gruppeintervju. For å svare på problemstillingen min har jeg tatt i bruk en rekke teori og tidligere forskning. Blant annet Stray (2011) sine tre ulike opplæringsstrategier for opplæring til demokratisk medborgerskap og Sætra og Stray (2019) sine tre idealtypiske forståelser av utdanning til demokratisk medborgerskap. I tillegg har jeg brukt Rüsen (2004) sin typologi, hvor han presenterer fire typer historiebevisstheter. Hvis man, gjennom læring om det å bli en demokratisk medborger, ser verdien i historiebevissthet, kan man enklere bli bevisst på sin rolle i samfunnet. Under tidligere forskning presenterer jeg blant annet en rapport gjort av Huang et al. (2017), som tar for seg de norske resultatene fra en internasjonal studie kalt Civic and Citizenship Education Study (ICCS-2016). Resultatene fra prosjektet mitt viser at museumsopplegget «YTRE» bidrar til elevers utvikling av kunnskaper og kritisk tenkning, men mangler en essensiell del av opplæringen i demokratisk medborgerskap; nemlig læring gjennom aktiv demokratisk deltagelse. Forskningen viser også at museumsopplegget presenterer historien ved å bruke eksemplarisk historiebevissthet, noe også elevene uttrykker i intervjuene.
dc.description.abstractWhen the subject renewal came in 2020, democracy and citizenship was introduced in both the core curriculum and as an interdisciplinary topic. In this thesis, the purpose is to research how the museum workshop “YTRE”, which is offered at the Norwegian Graphic Museum and Norwegian Canning Museum, contributes to students’ development of democratic citizenship. To research this, I had an 8th grade class visit this museum’s workshop. The project is based on a qualitative research method and analysis of the empirical data. The thesis’ empirical basis consists of observation, individual submission, and group interview. To answer my research question, I have used several theories and previous research. Stray’s (2011) three different educational strategies for development of democratic citizenship and Sætra and Stray’s (2019) three ideal-typical understandings of education for democratic citizenship. I have also used Rüsen’s (2004) typology, where he presents four types of historical consciousness. If someone, through education on becoming a democratic citizen, sees the value of historical consciousness, it may be easier to become aware of their role in society. During previous research, I present a report made by Huang et al. (2017), which deals with the Norwegian results from an international study called Civic and Citizenship Educational Study (ICCS-2016). The result from my project shows that the museum workshop “YTRE” contributes to students’ development of knowledge and critical thinking, but lacks an essential part of the education becoming a democratic citizen; learning through active democratic participation. The research also shows that the museum program presents history using exemplary historical consciousness, which the students also express in the interviews.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDemokratiopplæring på museum: En kvalitativ studie av et museumsopplegg sitt bidrag til elevers utvikling av demokratisk medborgerskap
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel