• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • UiS Business school
  • Studentoppgaver (Business)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • UiS Business school
  • Studentoppgaver (Business)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er lønn den eneste årsaken til lærerstreiken, eller finnes det andre arbeidsforhold som gjør at lærerne velger å streike?

Kolnes, Amalie Reed; Dahl, Maria Halsne
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:145995936:69844667.pdf (566.1Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3073675
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (Business) [1323]
Abstract
Denne bacheloroppgaven har bakgrunn i lærerstreiken i 2022, og årsakene til denne streiken som endte opp med å vare i tre måneder før regjeringen brøt inn med tvungen lønnsnemd. Det var lønnsoppgjøret fagforeningene var uenig i, men denne oppgaven vil undersøke om det også er andre motivasjonsfaktorer som kan ha hatt en innflytelse og hvordan hverdagen til lærerne påvirker deres grad av misnøye og jobbtilfredshet.

Herzbergs tofaktorteori ble benyttet for å utforske problemstillingen. I denne teorien skilles det mellom hygienefaktorer og motivasjonsfaktorer, og denne bacheloroppgaven ser nærmere på hvordan slike faktorer påvirker lærere og om misnøye med disse faktorene er årsaker til streiken.

For å belyse dette har det blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode, og syv semistrukturerte intervju ble gjennomført med seks lærere og en representant fra Utdanningsforbundet. Intervjuene ble analysert opp mot problemstillingen og teorigrunnlaget. Senere ble resultatene diskutert i sammenheng med problemstillingen for å besvare den. Resultatene fra intervjuene indikerer at lærere opplever en stor arbeidsbelastning, samtidig som de opplever en demotiverende lønnsutvikling.
 
This Bachelor’s thesis has a background in the teacher’s strike in 2022, and the cause behind this strike that ended up lasting three months before the government intervened with a compulsory wage board. It was the salary settlement the labor union disagreed with, but this thesis will examine if there are any other factors of motivation that may have had an influence and how the everyday life of the teachers affect their degree of dissatisfaction and satisfaction.

Herzberg’s two-factor-theory was used to explore the research question. In this theory a distinction is made between hygiene-factors and motivational-factors, and this bachelor’s thesis takes a closer look on how these factors affect teachers and whether dissatisfaction with these factors are causes of the strike.

To shed a light on this, a qualitative research method has been used, and seven semi-structured interviews has been conducted with six teachers and one representative from the Norwegian Education Association. The interviews was analysed on behalf of the research question and the theoretical basis. Later, the results was discussed in connection with the research question in order to answer it. The results from the interviews indicates that teachers experience a large workload, as well as they experience a demotivating salary settlement.
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit