Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEvensen, Kjersti Berge
dc.contributor.authorKolnes, Amalie Reed
dc.contributor.authorDahl, Maria Halsne
dc.date.accessioned2023-06-27T15:53:16Z
dc.date.available2023-06-27T15:53:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:145995936:69844667
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073675
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har bakgrunn i lærerstreiken i 2022, og årsakene til denne streiken som endte opp med å vare i tre måneder før regjeringen brøt inn med tvungen lønnsnemd. Det var lønnsoppgjøret fagforeningene var uenig i, men denne oppgaven vil undersøke om det også er andre motivasjonsfaktorer som kan ha hatt en innflytelse og hvordan hverdagen til lærerne påvirker deres grad av misnøye og jobbtilfredshet. Herzbergs tofaktorteori ble benyttet for å utforske problemstillingen. I denne teorien skilles det mellom hygienefaktorer og motivasjonsfaktorer, og denne bacheloroppgaven ser nærmere på hvordan slike faktorer påvirker lærere og om misnøye med disse faktorene er årsaker til streiken. For å belyse dette har det blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode, og syv semistrukturerte intervju ble gjennomført med seks lærere og en representant fra Utdanningsforbundet. Intervjuene ble analysert opp mot problemstillingen og teorigrunnlaget. Senere ble resultatene diskutert i sammenheng med problemstillingen for å besvare den. Resultatene fra intervjuene indikerer at lærere opplever en stor arbeidsbelastning, samtidig som de opplever en demotiverende lønnsutvikling.
dc.description.abstractThis Bachelor’s thesis has a background in the teacher’s strike in 2022, and the cause behind this strike that ended up lasting three months before the government intervened with a compulsory wage board. It was the salary settlement the labor union disagreed with, but this thesis will examine if there are any other factors of motivation that may have had an influence and how the everyday life of the teachers affect their degree of dissatisfaction and satisfaction. Herzberg’s two-factor-theory was used to explore the research question. In this theory a distinction is made between hygiene-factors and motivational-factors, and this bachelor’s thesis takes a closer look on how these factors affect teachers and whether dissatisfaction with these factors are causes of the strike. To shed a light on this, a qualitative research method has been used, and seven semi-structured interviews has been conducted with six teachers and one representative from the Norwegian Education Association. The interviews was analysed on behalf of the research question and the theoretical basis. Later, the results was discussed in connection with the research question in order to answer it. The results from the interviews indicates that teachers experience a large workload, as well as they experience a demotivating salary settlement.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEr lønn den eneste årsaken til lærerstreiken, eller finnes det andre arbeidsforhold som gjør at lærerne velger å streike?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel