Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnutsen, Ketil.
dc.contributor.authorSlåke, Gerd.
dc.date.accessioned2023-06-29T15:51:18Z
dc.date.available2023-06-29T15:51:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146751713:34125077
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074397
dc.description.abstractHistoriebevissthet er ett av kjerneelementene i historiefaget etter den trinnvise innføringen av ny læreplan fra 2020. Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan ett bestemt undervisningsopplegg om mellomkrigstiden, virker på historiebevisstheten til ett utvalg elever på 3. trinn på videregående skole. Undervisningsopplegget er utformet på bakgrunn av forskning og teori tilknyttet utvikling av elevers historiebevissthet, der de valgte arbeidsmetodene og læringsaktivitetene skal bidra til dette. For å svare på prosjektets problemstilling: «Hvordan virker ett undervisningsopplegg om mellomkrigstiden på historiebevisstheten til et utvalg elever på videregående skole», er det utformet fire forskningsspørsmål som fokuserer på forskjellige aspekter ved historiebevissthetsbegrepet. Det teoretiske rammeverket i studien er blant annet Seixas og Morton (2013), Førland (2013), Rüsen (1987; 2005), Jensen (1994; 2003), Heller (2014) og fagfornyelsen (2020). Studien er blitt utført på Vg3. Det empiriske datamaterialet er todelt med et individuelt intervju med åtte elever, før syv av de samme elevene deltok på et gruppeintervju med henholdsvis tre og fire elever. Begge intervjuformene hadde fokus på elevenes tanker, meninger og refleksjoner i lys av undervisningsopplegget om mellomkrigstiden. Det er valgt å gjennomføre en kvalitativ innholdsanalyse. Funnene viser at undervisningsopplegget har bidratt til utvikling av elevenes historiebevissthet. Dette innebærer at elevene gjennom sin deltakelse i undervisningsopplegget om mellomkrigstiden, har fått en økt forståelse og kunnskap om sammenhenger mellom fortiden, nåtiden og framtiden. Samtidig inkluderer utviklingen av elevenes historiebevissthet, at de i større grad enn tidligere forstår seg som historieskapte og historieskapende. Elevene refererer og underbygger sin argumentasjon og resonnering, med et samspill av direkte og indirekte henvisninger til hva de har lært gjennom undervisningsopplegget. For å eksemplifisere og underbygge refleksjonen og bevisstheten bruker elevene særlig Hitler, børskrakket i New York og andre verdenskrig. Studiens funn kan bidra til kunnskap om hvordan lærere kan tilrettelegge og utforme undervisningsopplegg, med formål å utvikle elevenes historiebevissthet.
dc.description.abstractAfter the gradual introduction of the new curriculum in Norwegian schools in 2020, history awareness is one of the core elements in the history subject. The purpose of this master thesis is to gain an insight into how a specific lesson plan about the interwar period affects the history awareness of a selection of pupils in the final year of upper secondary school. The lesson plan is designed based on research into pupils’ development of historical awareness, where the chosen working methods and learning activities should contribute to this. To answer the research question: “How does a lesson plan about the interwar period affect the history awareness of a selection of upper secondary school pupils”, four research questions have been designed that focus on different aspects of the concept of historical awareness. The theoretical framework in the study is, among others, Seixas and Morton (2013), Førland (2013), Rüsen (1987; 2005), Jensen (1994; 2003), Heller (2014) and the subject renewal (2020). The study has been carried out in a third-year class at an upper secondary school. The empirical data material is two-part with an individual interview with eight pupils, before seven of the same pupils, took part in a group interview with three and four pupils respectively. Both forms of interviews focused on the pupils’ thoughts, opinions and reflections in light of the lesson plan about the interwar period. It has been chosen to carry out a qualitative content analysis. The findings show that the lesson plan has contributed to the development of the pupils’ awareness of history. From their participation in the lesson plan about the interwar period, the pupils have gained an increased understanding and knowledge of connections between the past, the present and the future. At the same time, the development of the pupils’ awareness of history includes that, to a greater extent than before, they understand themselves as being both shaped by history and as shapers of history. The pupils refer to and substantiate their argumentation and reasoning, with an interplay of direct and indirect references to what they have learned through the lesson plan. In particular, the students use Hitler, the New York stock market crash, and the Second World War to exemplify and substantiate the reflection and awareness. The study’s findings can contribute to knowledge about how teachers can organize and design lessons plans, aiming to develop pupils’ awareness of history.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kvalitativ studie av utviklingen av historiebevissthet hos elever i videregående skole etter deltagelse i ett spesifikt undervisningsopplegg om mellomkrigstiden.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel