«Dans – Det glemte kompetansemålet?» En kvalitativ studie om fire kroppsøvingslæreres tidligere erfaringer, oppfattelse og operasjonalisering av den formelle læreplanen i kroppsøving om dans, på ungdomstrinnet.
Description
Full text not available
Abstract
Masteroppgaven har i hensikt å undersøke fire læreres erfaringer, oppfattelse og gjennomføring av den formelle læreplanen i kroppsøvingsfaget om aktiviteten dans, på ungdomstrinnet 8.-10. trinn. Dette kan bidra til å belyse læreres oppfatning av dans i kompetansemålene og hvordan de ulikt velger å gjennomføre dans i kroppsøvingsundervisningen. Forskningen er basert på interesse, tidligere erfaringer og kunnskap om dans. Forskning viser til at det er mindre forskning på faget kroppsøving enn flere av de andre fagene innad i den norske skolen. I kroppsøvingsfaget testes ikke elevene og det er derfor lite kunnskap om faget og elevers kompetanse. Det er derfor viktig å få kunnskap om og innsikt i hva som foregår i faget. Ifølge forskning er dans et nedprioritert tema innenfor faget, og at den formelle læreplanen for faget ikke stemmer helt overens med den operasjonaliserte læreplanen for faget.
Masteroppgaven er en kvalitativ forskningsmetode. Oppgaven består av et semi-strukturert intervju av fire kroppsøvingslærere, ved fire ulike ungdomsskoler i Norge. For å analysere datamaterialene tok oppgaven utgangspunkt i den praktiske yrkesteori, erfaringsbegrepet og læreplanteori, som teoretiske rammeverk for masteroppgaven.
Gjennom analyse og drøfting viser forskningen at lærernes erfaringer og kunnskap kan ha betydning for undervisningen om dans. Den formelle læreplanen legger opp for at lærere kan oppfatte og gjennomføre slik de selv ønsker. Forskningen viser at lærerne har et ønske om å operasjonalisere dans i undervisningen og at de forstår verdien av dans i faget. De forteller at dans kan trekkes frem i flere kompetansemål i faget, og at dans i tillegg er beskrevet i faget musikk. Et tverrfaglig samarbeid er derfor mulig og ønsket i undervisningen om dans. Lærerne føler selv at de ikke har tilstrekkelig med erfaringer med dans, og bruker dermed alternative undervisningsmetoder som elevmedvirkning, kreativ dans og ferdig lagde danser i sin undervisning. Dette er blant noen av øvelsene som trekkes frem og som kan benyttes, hvor læreren selv ikke trenger å inneha all kunnskapen eller være et «øvingsbilde» for elevene.
Nøkkelord: dans, kroppsøving, den formelle læreplanen, den oppfattede læreplanen, den operasjonaliserte læreplanen, erfaring The Master´s thesis aims to examine four teachers’ experiences, perception, and implementation of the formal curriculum in the physical education subject about the activity dance, at secondary school level 8.-10. Grade. This can help to shed a light on the teachers’ perception of dance in the competence objectives and how they differently choose to implement dance in physical education. The research is based on interest, previous experiences and knowledge of dance. Research shows that there is less research on the physical education than several of the other subjects in the Norwegian schools. The physical education subject does not test the students and there is therefor little knowledge about the subject and the students’ competence. It is therefore important to gain knowledge about and insight into what´s going on in the subject. According to research, dance is a low-priority topic within the subject, and that the formal curriculum for physical education does not fully match the operationalized curriculum for the subject.
The master`s thesis is a qualitative research method. The assignment consists of a semi-structured interview of four physical education teachers at four different secondary schools in Norway. In order to analyze the data materials, the thesis took as its starting point the practical occupational theory, the concept of experience and curriculum theory, as the theoretical framework for the master´s thesis.
Through analysis and discussion, the research shows that the teachers’ experiences and knowledge can be important for the teaching of dance. The formal curriculum allows teachers to perceive and implement as they wish. The research shows that the teachers have a desire to operationalize dance in teaching and to understand the value of dance in the subject. They say that dance can be highlighted in several competence objectivities in the subject, and that is also described in the subject of music. An interdisciplinary collaboration is therefore possible and desired in the teaching of dance. The teachers themselves feel that they don´t have enough experience with dance, and therefore uses alternative teaching such as student participation, creative dance, and ready-made dances in their teaching. These are among some of the exercises that are highlighted and that can be used, where the teacher does not need to have all the knowledge or be a “practice image” for the students.
Keywords: dance, physical education, the formal curriculum, the perceived curriculum, the operationalized curriculum, experience.