Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTønnessen, Espen
dc.contributor.authorStokke, Simen
dc.date.accessioned2023-07-01T15:51:16Z
dc.date.available2023-07-01T15:51:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:145498512:70100699
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075052
dc.description.abstractNorsk fotball er i rivende utvikling og produserer toppidrettsutøvere i verdenstoppen. Grunnen til dette er at de har trent godt i mange år med kyndige veiledere, og spilt sammen med andre motiverte medspillere i Norges fotballforbunds tiltak ved landslagsskolen. Bakgrunnen for studien er at det finnes lite forskning rundt hvor mye unge talenter i 13-15 års alderen trener alene, organisert samt deres motivasjon for å bli profesjonelle fotballspillere. Problemstillingen i denne studien er å undersøke om det er kjønnsforskjeller i motivasjon og treningsbelastning hos fotballspillere på landslagsskolen. For å belyse problemstillingen på en helhetlig og nyansert måte ble et kvantitativt deskriptivt forskningsdesign benyttet. Et spørreskjema med spørsmål om treningsbelastning og motivasjon ble brukt på (N=109) deltakere der jenter (N=64) og gutter (N=45) på landslagsskolen besvarte etter beste evne. Spørsmålene om motivasjon er hentet fra det validerte spørreskjemaet Behavioral regulation in sport questionnaire (BRSQ), som er utarbeidet av et forskerteam innen motivasjon i konkurransesport (Lonsdale et al., 2008). Motivasjonsdelen er delt inn i 5 tematikker som omhandler ulike reguleringer fra ytre til indre motivasjon. Spørsmålene fra den egenutviklede delen omhandler kartlegging av treningsbelastningen til spillerne, rammebetingelser og støtte fra signifikante andre. Resultatene ble sammenlignet med annen forskning og studier for å få mer kunnskap rundt belysningen av problemstillingen. Resultatene viser at det ikke er noen store statistiske forskjeller om organisert og uorganisert trening eller motivasjon hos jenter og gutter på landslagsskolen. Ett unntak er at jentene har en mer allsidig vei til toppfotballen, den statistiske forskjellen er høy med et større antall jenter som driver med flere andre idretter ved siden av fotballen. Gutter starter tidligere med organisert trening og jentene har et større sprik i ferdighetsnivå enn guttene. 50% trener med begge kjønn og hele 80% av jentene trener med eldre årganger. Motivasjon er preget av mer eksterne reguleringer hos jentene sammenlignet med guttenes indre regulering. Det å balansere de grunnleggende behovene i selvbestemmelsesteorien vil bidra til å øke den indre motivasjonen og bidra til gode resultater og progresjon for utøvere på elitenivå i fotball. En viktig betraktning er å tilpasse trening og belastning for hvert individ for å oppnå høyest mulig progresjon da ungdommer er under utvikling, vekst og er forskjellige individer sammenlignet med hverandre.
dc.description.abstractNorwegian football is developing rapidly and is a producer of top athletes in the world. The reason for this is that they have trained well for many years with knowledgeable tutors and played together with other motivated teammates in the Norwegian Football Association's initiative called the national team school. The background for the study is that there is little research into how much young talents aged 13-15 train alone, organized and how their motivation is to become professional footballers. The main task in this study is to investigate whether there are gender differences in motivation and training load among soccer players in the national team school. To shed light on the issue in a holistic and nuanced way, a quantitative descriptive research design was used. A questionnaire wich covers training load and motivation was used on (N=109) participants where girls (N=64) and boys (N=45) at the national team school, answered to the best of their ability. The questions about motivation are taken from the validated questionnaire Behavioral regulation in sport questionnaire (BRSQ), which was prepared by a research team in the field of motivation in competitive sport (Lonsdale et al., 2008). The motivation section is divided into 5 topics that deal with different regulations from external to intrinsic motivation. The questionnaire from the self-developed part is about mapping the training load for the players, framework conditions and support from significant others. The results were compared with other research and studies to gain more knowledge about the problem. The results show that there are no major statistical differences in organized, unorganized training or the motivation for girls and boys at the national team school. An exception is that the girls have a more versatile path to top football where the statistical difference is high with many girls playing several other sports alongside football. Boys starts earlier with organized training and girls have a greater gap in skill level compared to boys, as 50% is training with both sexes and as many as 80% of girls train with older cohorts. Motivation is characterized by more external regulation in girls compared to boys’ internal regulation. Balancing the basic needs in self-determination theory will help to increase intrinsic motivation and contribute to good results and progression for athletes at elite level in football. An important consideration is to adapt training and load for each individual in order to achieve the highest possible progression as young people are developing, growing and are different individuals compared to each other.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEr det kjønnsforskjeller i motivasjon og treningsbelastning hos fotballspillere på landslagsskolen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel