Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorShalfawi, Shaher Ahmmad Ibrahim
dc.contributor.authorKolnes, Malene Rob
dc.date.accessioned2023-07-01T15:51:19Z
dc.date.available2023-07-01T15:51:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:145498512:70532445
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075054
dc.description.abstractBakgrunn: Toppidrett er et populært programfag for elever på videregående skole. Der får de mulighet til å utvikle seg som idrettsutøvere kombinert med en tilrettelagt skolehverdag (Utdanning.no, 2023). I en tilværelse som ung utøver er totalbelastningen stor og det kommer forventinger fra flere områder. En følge av dette kan være at idrettsskader oppstår. Hensikt: Hensikten med studien var å undersøke relasjonskoordineringskvalitet hos utøvere på toppidrett fotball i videregående skole og dens mikromiljø. I denne foreliggende studien er det avgrenset til foresatte, skoletrener og klubbtrener. Metode: Det ble anvendt en kvantitativ metode ved hjelp av et modifisert spørreskjema, Relational Coordination Scale. Totalt var det 95 deltakere, hvorav 67 av disse var i rollen som utøver, og de resterende 28 var klubbtrenere, skoletrenere og foresatte. Resultat: Resultatene viser ingen statistisk signifikant forskjell mellom opplevd relasjonskoordineringskvalitet mellom skadede og ikke skadede utøvere. En ser videre at utøver opplever en moderat relasjonskoordineringskvalitet med alle som er inkludert i dens mikromiljø. Likevel ser en at skadede utøvere opplever en høyere relasjonskoordinerings-kvalitet med foresatte enn det de utøverne som ikke er skadet gjør. Konklusjon: Studien viser at kommunikasjon finner sted mellom utøver og andre individ i dens mikromiljø. Likevel ser en at relasjonskoordinering rundt utøveren, mellom foresatte, skoletrener og klubbtrener oppleves som gjensidig svak. For å bedre denne kvaliteten kan det være hensiktsmessig å tilrettelegge for jevnlig kommunikasjon i form av strukturerte møter med utøver i fokus. Dette vil være med i den viktige prosessen som omhandler identifisering og tilpasning av situasjonen som utøveren er i, noe som vil kunne hjelpe utøveren videre med å oppnå sitt fulle potensiale.
dc.description.abstractBackground: Elite sports is a popular program subject for students at upper secondary school where they get the opportunity to develop as athletes combined with a structured school day (Utdanning.no, 2023). The total load is huge as a young athlete and there are expectations from several areas. A consequence of this may be that sport injuries occur. Purpose: The purpose of the study was to examine relational coordination quality in athletes in the elite sport of football in upper secondary school and its microenvironment which in this study is limited to athletes, parents, school coach and club coach. Method: A quantitative method with a descriptive design was used to conduct the study. There were 95 participants in the study, where 67 were athletes and the remaining 28 were club coaches, school coaches and parents. Results: The results show no statistically significant difference between perceived relationship coordination quality between between injured and non-injured athletes. Furthermore one sees that athletes experience a moderate relational coordination quality with everyone who is included in its microenvironment. Conclusion: The study shows that communication takes place between the practitioner and individuals in their microenvironment. Nevertheless, one sees that relational coordination around the athlete, between parents, school coach and club coach, is perceived as mutually weak. To improve this quality, it may be appropriate to facilitate regular communication in the form of structured meetings with the athlete in focus. This will be part of the important process of identifying and adapting to the situation the athlete is in, which can help the athlete further achieve their potential.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn deskriptiv studie vedrørende kommunikasjon og koordinasjon om skade mellom utøver, skoletrener, klubbtrener og foresatte.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel