Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorXie, Jinghua
dc.contributor.authorJohnsen, Anniken Gåsbakk
dc.date.accessioned2023-07-01T15:52:06Z
dc.date.available2023-07-01T15:52:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147810336:149005148
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075092
dc.description.abstractAirbnb er en utleietjeneste som har en økende popularitet som påvirker hotellmarkedet i Norge, og dette tar oppgaven for seg. Nå til dags når folk er ute og reiser har de masse ulike alternativer til overnattingsmuligheter. Delingsutleie har flere måter å utfordre hotellmarkedet, og for å besvare problemstillingen på en presis måte har det blitt utarbeidet to hypoteser. Ved bruk av den kvalitative forskningsmetoden intervju har det blitt samlet inn data for å finne et resultat for problemstillingen. Utvalget består av mennesker fra hotellbransjen, hvorav noen har erfaring fra både hotellbransjen og Airbnb-utleie. Det er begrenset antall informanter som gir en fyldig og detaljert beskrivelse av hvordan tjenesten påvirker hotell. Resultatene fra undersøkelsene har gitt ulike perspektiver på Airbnb i hotellmarkedet, og kan oppfattes av som en konkurrent avhengig av beliggenhet og segment. Hotell har flere markedssegmenter enn hva Airbnb har, og kan være avgjørende om det er en direkte konkurrent eller en sekundær konkurrent. Utviklingen av tjenesten for utleie er ikke bare negativ, den kan bidra til positiv utvikling og sunn konkurranse. Hotell blir ikke påvirket nok av Airbnb til å endre prisstrategi, men tjenesten bruker hotellmarkedets priser til å målsette sine egne priser. Totalt sett kan man si at Airbnb er en konkurrent til hotellmarkedet, men de får ikke til å matche tilbudet til hotell.
dc.description.abstractAirbnb is a rental service that is increasing in popularity, impacting the hotel market in Norway, and taking on the challenge. Nowadays, when people travel, they have a lot of different options for accommodation. Sharing rental services have several ways of challenging the hotel market, and to answer the research question accurately, two hypotheses have been developed. Using the qualitative research method of interviews, data has been collected to find a result for the research question. The sample consists of people from the hotel industry, some of whom have experience in both the hotel industry and Airbnb rentals. The limited number of informants provides a rich and detailed description of how the service affects the hotel industry. The results of the study have provided different perspectives on Airbnb in the hotel market and can be perceived as a competitor depending on location and segment. Hotels have more market segments than Airbnb and can be crucial in determining whether it is a direct or secondary competitor. The development of the rental service is not entirely negative; it can contribute to positive development and healthy competition. Hotels are not affected enough by Airbnb to change their pricing strategy, but the service uses the hotel market's prices to target its own prices. Overall, it can be said that Airbnb is a competitor to the hotel market, but they cannot match the offer of hotels.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDen delte økonomien og dens påvirkning på hotellnæringen: En case-studie av Airbnb sin vekst og påvirkning på hotellbransjen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel