Prestasjonspress blant elever på mellomtrinnet: Hvordan arter det seg og hvordan kan lærere tilrettelegge for å dempe eller forebygge det?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076123Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgavens tema er knyttet til skolerelatert stress med vekt på mestring og læringsprosesser i skolen. I vår tids skole har en sett en økning i skolerelatert stress og press. Dette er i liten grad blitt forsket på i grunnskolenivå. Min studie undersøker læreres erfaringer med prestasjonspress på mellomtrinnet. Oppgaven retter seg mot elevers opplevelse av stress tilknyttet krevende og utfordrende læringsoppgaver, og hvordan lærere kan tilrettelegge for å skape et læringsmiljø som kan bidra til at elever våger å arbeide med utfordringene, og samtidig unngå negativt stress. Studien har en kvalitativ metodisk tilnærming, der individuelle dybdeintervju av fem lærere ble brukt som forskningsmetode. Problemstillingen var: Hvordan kan lærere legge til rette for at elever skal kunne takle utfordrende og krevende læringsoppgaver uten å oppleve negativt stress?
Studiefunnene indikerer at lærerne har en avgjørende rolle i utformingen av et konstruktivt og stressdempende læringsmiljø. Resultatene viser at tilretteleggingen av undervisning og klassemiljøet påvirker elevens læring og deres opplevelse av stress- og prestasjonspress. Lærernes praksis inkorporerer sosiale og relasjonelle aspekter, sammen med konkrete tilpasninger i læringsmiljøet, med sikte på å dempe stress og hjelpe elevene med å takle utfordrende læringsoppgaver. Funnene antyder til at en læringsorientering blant elevene og i klassemiljøet kan forebygge negativt stress. Ettersom læringstilnærmingen og målorientering fremmer et lærende tankesett, og motvirker uheldige stress- og mestringsstrategier som unngåelse og å unnlate og be om hjelp, samt demper sosial sammenligning blant elevene. Fokus på relasjonsbygging i klassen og en god lærer-elev relasjon, fremheves som betydningsfull for elevenes håndtering og opplevelse av stress, og fremkommer som sentrale funn. Læreren og medelevene fungerer som ressurser som reduserer stress i krevende situasjoner og skaper et trygt og inkluderende klassemiljø der elevene våger å utfordre seg. Studien konkluderer med at lærerne kan iverksette flere tiltak og tilrettelegge for et mestrings- og læringsorientert miljø som reduserer stress og press under arbeid med krevende oppgaver.