Raytracing based on gaming engines for use in PixelPaint
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076143Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-IDE) [823]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven ble gjennomført i samarbeid med ABB. Målet med oppgaven var å omdanne tredimensjonale bildeler, som panser eller dører, til todimensjonale bilder ved hjelp av en spillmotor. De tredimensjonale objektene ble laget av ABB ved hjelp av verktøy fra SolidWorks. Bildene måtte være både presise og i høy oppløsning. På grunn av at dagens løsning er både ressurs- og tidskrevende, ønsket ABB å utforske muligheten til å bruke spillmotorer for å få en mer effektiv løsning på dette problemet.Arbeidsprosessen ble gjennomført hos ABB sin Research and Development avdeling på Bryne. Gruppen ble godt veiledet av erfarne utviklere hos ABB.Gruppen valgte å bruke spillmotoren Unity for å utvikle dette program- met. Denne spillmotoren har mange gunstige verktøy som ble brukt for å optimalisere og forbedre programmet.Oppgaven ble løst på flere forkskjellige måter innad i gruppen. Det ble laget tre løsninger som alle viste seg å være mer effektive enn dagens metode. Den generelle løsningen var å dele opp de tredimensjonale objektene og deretter plukke opp og lagre fargene i hver del. Deretter ble fargene fra hver del satt sammen til et todimensjonalt bilde i høy oppløsning.