Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVåland, Terje
dc.contributor.authorHaukli, Andreas
dc.date.accessioned2023-07-05T15:52:05Z
dc.date.available2023-07-05T15:52:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147810336:149686016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076160
dc.description.abstractFormål: Denne oppgaven tar for seg temaet virksomhetsoverdragelse og hvordan man som ny leder kan øke motivasjonen hos sine ansatte, samt økt tilliten til ledelsen. Oppgaven ser på ulike motivasjonsteorier og hvordan man sett i lys av disse kan øke motivasjonen og tilliten. Oppgaven tar også for seg bruken av kommunikasjon og hvordan beviste valg innenfor kommunikasjon bidrar til å skape tillit. Metode: Denne oppgaven baserer seg på en bedrift, og det er hentet informasjon fra i alt tre informanter ved denne bedriften. Disse informantene er henholdsvis daglig leder og to ansatte ved bedriften. Oppgaven er kvalitativ, og det er brukt forskningsintervju som datainnsamlingsmetode. Konklusjon: For at man som ny leder i en bedrift, etter en virksomhetsoverdragelse, skal lykkes i å motivere de ansatte samt skape en god tillit, bør man ha kunnskap om motivasjonsteorier. Man bør være bevisste i valg av kommunikasjon og lytte til de ansatte. Ved at man er bevist på dette og man er interessert i å finne ut hva som motiverer den enkelte, vil man øke tilliten de ansatte har til deg som leder.
dc.description.abstractAbstract: This paper explores the topic of business acquisition and how new leaders can increase employee motivation and build trust in their leadership. It examines various motivation theories and explores how they can be applied to boost motivation and trust. The paper also addresses the importance of effective communication and how conscious choices in communication contribute to building trust. Methodology: This study is based on a specific company and draws information from three key informants within the organization, including the CEO and two employees. The research utilizes a qualitative approach, employing research interviews as the primary method of data collection. Conclusion: In order for a new leader to successfully motivate employees and establish a high level of trust after a business acquisition, it is crucial to have knowledge of motivation theories. Being mindful of communication choices and actively listening to employees are essential. By demonstrating awareness of these factors and showing genuine interest in understanding individual motivations, leaders can enhance the trust employees have in their leadership."
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMotivasjon og tillit etter en virksomhetsoverdragelse En kvalitativ studie om hvordan ledelsen kan oppnå økt motivasjon og tillit
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel