Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStørksen, Ingunn
dc.contributor.authorMinde, Karoline
dc.date.accessioned2023-07-06T15:51:11Z
dc.date.available2023-07-06T15:51:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:4983625
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076648
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler barns psykiske helse på småbarnsavdeling. Det er fremdeles lite forskning når det gjelder barn i ett-tre års alderen. Samtidig viser forskning at denne alderen er svært sensitiv og viktig med tanke på barns psykiske helse og utvikling. Personalets arbeidsmåter kan bidra til at barns omgivelser er preget av trygghet, relasjoner og omsorg. Dette arbeidet kan utgjøre en enorm forskjell, uavhengig av barns bakgrunn, gener og arv. I tillegg er arbeidet på småbarnsavdelingen grunnlaget for barns videre psyko-sosiale utvikling. Det er større muligheter for å støtte barns psykiske helse og barn med psykiske vansker i tidlig alder. I denne studien har fire barnehagelærere, både med og uten lederansvar, i utvalgte barnehager blitt intervjuet om sine arbeidsmåter knyttet til forebyggende arbeid, identifisering og støtte. Resultatene ble delt i fire hovedkategorier; 1) Psykisk helse her-og-nå og i et utviklingsperspektiv, 2) Forebyggende arbeid, 3) Identifisering, og 4) Støtte. Gjennom analysene kom det fram en rekke sub-kategorier. Resultatene viser at selv om «psykisk helse»-begrepet ikke blir brukt i seg selv på småbarnsavdelingen så har de ansatte en forståelse av aktualiteten rundt barns psykiske helse blant de yngste. De nevner flere faktorer knyttet til forebygging, identifisering og støtte ved barns psykiske helse i småbarnsavdelingen. Resultatene har blitt drøftet i lys av tidligere forskning og teori. «… Det tok ikke mange dager før det kom frem at barnet uttrykte at det var vondt inni hjertet, og ikke i fingeren. Altså at barnet hadde det vondt og var lei seg»
dc.description.abstractThis master's thesis is about children's mental health in the toddler ward. There’s still little research when it comes to children aged one to three. At the same time, research shows that this age is very sensitive and important in terms of children’s mental health and development. The staff’s working methods can help ensure that children's surroundings are characterized by security, relationships and care. This work can make a huge difference, regardless of the child’s background, genes and inheritance. In addition, the work in the toddler ward is the basis for children’s further psychosocial development. There are greater opportunities to support children’s mental health and children with mental difficulties at an early age. In this study, four kindergarten teachers, both with and without management responsibility, in selected kindergartens have been interviewed about their working methods related to preventive work, identification and support. The results were divided into four main categories: 1) Mental health here-and-now and in a developmental perspective, 2) Preventive work, 3) Identification, and 4) Support. Through the analyses, several sub-categories emerged. The results show that even if the term "mental health" is not used by itself in the toddler ward, the staff understand the actuality of children’s mental health among the youngest. They mention several factors linked to prevention, identification and support for children’s mental health in the toddler ward. Based on previous research and theory, the results have been discussed. «… It didn’t take many days before the child expressed that it was hurting inside the heart, and not in the finger. In other words, the child was in pain and upset»
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBarns psykiske helse på småbarnsavdeling – Personalets arbeidsmåter med tanke på å forebygge, identifisere og støtte
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel