Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLinge, Tone Therese
dc.contributor.authorOhrvik, Ingvild Amelia
dc.date.accessioned2023-07-06T15:51:45Z
dc.date.available2023-07-06T15:51:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147810336:149692319
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076671
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEnhver personlighet er sammensatt av ulike faktorer og variasjoner av disse. Det som utgjør vår personlighet vil sammen med tillærte ferdigheter og kunnskaper gi en pekepinn – eller muligens bestemme - hvordan hver av oss vil kunne fungere som ledere. Hotellbransjen anses gjerne som erfaringsbasert, og man vil tilegne seg kunnskap og ferdigheter etter hvert som man anvender teori i praksis. Likevel vil det være et utvalg av ferdigheter og egenskaper som kan anses som grunnleggende eller særlig viktig ved inngangsstillinger som leder eller mellomleder i hotellbransjen. Denne oppgaven har som hensikt å konkretisere hva slags ferdigheter bransjen anser som viktigst, og vil belyses og besvares ved følgende problemstilling: «Nyutdannede innen hotelledelse: Hvilke ferdigheter anser bransjen som viktigst hos nyutdannede ledere?» For å besvare problemstillingen, er det utarbeidet en systematisk litteraturoversikt ved åtte forskningsartikler. Artiklene baseres hver seg på forskjellige verdensdeler og land, og vil kunne gi et samlet bilde av ønskede ferdigheter hos ledere innen hotelledelse i et internasjonalt perspektiv. Data og resultat i artiklene er innhentet fra medarbeidere, studenter, ledere innen hotellbransjen eller begge sistnevnte. Videre belyses samsvar mellom bransjens forventninger til ferdigheter og kunnskap, samt hvilket nivå som faktisk oppleves hos de nyutdannede. Ved systematisk gjennomgang av utvalgte artikler, vise det seg en enighet om at egenskaper og ferdigheter ved mellommenneskelig kommunikasjon vurderes som viktigst av bransjen. Ved å belyse ferdighetene som rangeres høyt av bransjen, vil både studenter og utdannings-institusjoner få en indikasjon på hva som forventes hos nyutdannede innen hotelledelse.
dc.description.abstractEvery personality is composed of various factors and variations of these. What constitutes our personality will along with acquired skills and knowledge indicate - or possibly determine - how each of us can function as leaders. The hotel industry is often considered experiential, and one will acquire knowledge and skills as they apply theory in practice. However, there will be a selection of skills and traits that can be considered fundamental or particularly important in entry-level positions such as manager or supervisor in the hotel industry. The purpose of this task is to specify the skills that the industry considers most important, and it will be elucidated and answered by the following research question: "Recent graduates in hotel management: What skills does the industry consider most important for recent graduates in leadership positions?" To answer the research question, a systematic literature review has been conducted using eight research articles. The articles are based on different parts of the world and countries, and they will provide an overall picture of desired skills in hotel management leadership from an international perspective. The data and results in the articles have been collected from employees, students, industry leaders, or a combination of the latter two. Furthermore, the alignment between the industry's expectations for skills and knowledge and the actual level experienced by recent graduates is examined. Through a systematic review of selected articles, there is a consensus that interpersonal communication skills are considered most important by the industry. By highlighting the skills that are highly ranked by the industry, both students and educational institutions will have an indication of what is expected of recent graduates in hotel management.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleNyutdannede innen hotelledelse: Hvilke ferdigheter anser bransjen som viktigst hos ledere?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel