Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergkvist, Lars Ingvar
dc.contributor.authorUlrichsen, Eirin Emilie
dc.date.accessioned2023-07-06T15:51:46Z
dc.date.available2023-07-06T15:51:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147810336:149005171
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076672
dc.description.abstractDenne oppgaven har som formål å se nærmere på konsumentbedrifters villighet når det kommer til å inngå samarbeid med influencere når det kommer til markedsføring. Problemstillingen i oppgaven er som følger: Hva påvirker konsumentbedrifters villighet når det kommer til å bruke influencere som markedsføringsverktøy? Oppgaven har også valgt å ha spesielt fokus på frisørbransjen, da dette er en konsumentbransje som, etter egene obervasjoner, bruker sosiale medier mye og har flere former for influencer samarbeid. Oppgaven de delt inn i seks ulike deler: introduksjon, teori, metode, resultat, diskusjon og konklusjon. Teoridelen ser nærmere på begrepene influencer, influencer marketing, sosiale medier, kanselleringskultur og Word-of-mouth. Videre forklares Dave Chaffeys RACE-modell, samt Robert Cialdinis teori om påvirkning. Oppgaven er basert på empirisk teori og benytter seg av en kvalitativ metode. Ved innsamling av data ble det benyttet seg av semistrukturerte intervjuer. Det ble ikke tatt noen form for opptak eller film av intervjuene for å sikre respondentenes personvern. Gjennom intervjuene kom det frem flere ting som påvirker bedriftene når de skal ta et valg om å samarbeide med en influencer eller ikke. Samtlige av respondentene har, i stor grad, positiv tilnærming til influencer marketing. Det legges noe skepsis på influencersamarbeid fra en av respondentene etter å ha hatt en negativ opplevelse. De legger derfor til grunn for at noen influencere kan utnytte bedrifter som ønsker å promoteres gjennom et samarbeid. I konklusjonen legges det til grunn for at bedriftene i all hovedsak er meget villige til å inngå samarbeid med influencere. Det er flere positive elementer som påvirker en bedrift til å benytte seg av influencer marketing. Det blir nevnt at bedriftene ser på muligheter som å nå ut til en større kundebase, nå ut til en mer konkret målgruppe, lavere kostnader og en mulighet for å forbedre omdømmet. I konklusjonen oppleves det, at for bedriftene, handler det ikke om hvorvidt de ønsker å inngå et influencersamarbeid, men med hvilken influencer de skal samarbeide med.
dc.description.abstractThis assignment aims to examine consumer companies' willingness to collaborate with influencers in marketing. The thesis is as follows: What influences consumer companies' willingness to use influencers as marketing tools? The assignment specifically focuses on the hairdressing industry, as it is a consumer industry that, based on personal observations, extensively uses social media and has various forms of influencer collaborations. The assignment is divided into six sections: introduction, theory, methodology, results, discussion, and conclusion. The theory section delves into the concepts of influencers, influencer marketing, social media, cancel culture, and word-of-mouth. Additionally, Dave Chaffey's RACE model and Robert Cialdini's theory of influence are explained. This is an empirical assignment and employs a qualitative methodology. Data collection involved semi-structured interviews. No recordings or filming of the interviews were conducted to ensure respondents' privacy. Through the interviews, several factors influencing companies' decisions to collaborate with influencers emerged. The majority of the respondents have a positive attitude towards influencer marketing. However, one respondent expressed skepticism about influencer collaborations after a negative experience, suggesting that some influencers may exploit businesses seeking promotion through partnerships. The conclusion indicates that companies are generally very willing to collaborate with influencers. There are several positive aspects that influence a company's decision to utilize influencer marketing. These include reaching a larger customer base, targeting a specific audience, lower costs, and the potential to enhance reputation. In conclusion, for companies, the focus is not whether they want to engage in influencer collaborations but rather which influencers they should collaborate with.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKonsumentbedrifters villighet til å bruke influencere som markedsføringsverktøy
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel