Hva synes nyutdannede studenter fra norsk hotellhøgskole gjør en arbeidsplass attraktiv, og hvilke forventninger og behov har de til arbeidslivet
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076674Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Hensikt med oppgaven
Hensikt med oppgaven er å få en bedre forståelse av unge arbeidstakere fra generasjon Z, og se hvilke behov og forventinger de har til arbeidslivet, og hva som er attraktivt. Dette kan være med på å hjelpe organisasjonen og ledere på å øke attraktiviteten og hva som kan gjøres for å øke motivasjon og trivsel på arbeidsplassen.
Metode
Denne oppgaven har det blitt brukt kvalitativ forskningsmetode, der det har blitt gjennomført semistrukturerte intervjuer av fem informanter, som tilhører under kategorien generasjon Z og som vil være nyutdannede studenter nå til sommeren.
Resultat
Resultatene ved hjelp av intervjuer ble analysert av tema som gikk igjen. Videre ble det diskutert opp mot teorien og konkludert hva unge arbeidstakere forventer. Hvor de store hovedfunnene var det sosiale, utvikling og rettferdighet. Purpose of the task
The purpose of this thesis is to gain a better understanding of young employees, from generation Z, and to see what needs and expectation they have for work life, and what is attractive. This can help the organization and managers to increase their attractiveness and what can be done to increase motivation and well-being in the workplace.
Method
For this thesis, a qualitative research method has been used, where semi-structed interviews have been carried out with five informants, who belong to the category generation Z and who will be newly graduated students this summer.
Result
The results by using interview were analyzed by recurring themes. Furthermore, it was discussed against the theory and concluded what young employees expect. Where the main major findings were social, development and fairness.