Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergkvist, Lars Ingvar
dc.contributor.authorMartinsen, Sigmund
dc.date.accessioned2023-07-06T15:51:50Z
dc.date.available2023-07-06T15:51:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147810336:148286147
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076678
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSosiale medier får i dagens samfunn stadig større fokus i forbrukerens hverdag. Flere og flere mennesker bruker sosiale medier på daglig basis, og mange arbeidsoppgaver kan løses via nettet. Bedrifter må stadig endre tilnærming, og det blir mer og mer vanlig å ha bedriftskonto på sosiale medier for å markedsføre seg. Formålet med denne forskningen er å undersøke hvordan servicebedrifter kan bruke sosiale medier til å markedsføre bedriften. Studien ser på hvilke strategier, taktiske virkemidler og plattformer som vil være hensiktsmessig for en mindre nystartet servicebedrift. Følgende problemstilling er ut ifra dette utviklet: «Hvordan mindre nystartede bedrifter kan bruke sosiale medier til å markedsføre seg» For å besvare problemstillingen er det utført en casestudie basert på tre mindre servicebedrifter sør i landet. Det teoretiske rammeverket består av relevant teori innenfor områdene markedsføring, sosiale medier, distribusjon og strategi. I resultatene kommer det frem at bruken av sosiale medier varierer, men er samtidig på mange områder ganske lik. Når det gjelder strategier har disse bedriftene forholdsvis uformell tilnærming med tilfeldige aktiviteter. Her ser en også i resultatene at bedriftene bruker lavkostnadsmetoder når de skal markedsføre bedriften, dette er i form av deling av bilder og korte videoer. Videre kommer det frem i funnene at markedsføringen via sosiale medier er preget av begrensede ressurser i form av tid, menneskelig kompetanse og finansielle midler.
dc.description.abstractIn today's society, social media is getting an increasing focus in the consumer's everyday life. More and more people use social media on a daily basis, and many work tasks can be solved online. Companies must constantly change their approach, and it is becoming more and more common to have a company account on social media to market themselves. The purpose of this research is to investigate how service companies can use social media to market the company. The study looks at which strategies, tactical tools and platforms will be appropriate for a smaller, newly started service company. The following problem has been developed based on this: "How smaller startups can use social media to market themselves" To answer the problem, a case study has been carried out based on three smaller service companies in the south of the country. The theoretical framework consists of relevant theory in the areas of marketing, social media, distribution and strategy. The results show that the use of social media varies, but is at the same time quite similar in many areas. When it comes to strategies, these companies have a relatively informal approach with random activities. Here you can also see in the results that the companies use low-cost methods when marketing the company, this is in the form of sharing pictures and short videos. Furthermore, the findings show that marketing via social media is characterized by limited resources in the form of time, human expertise and financial resources.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan mindre nystartede bedrifter kan bruke sosiale medier til å markedsføre seg
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel