Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFurunes, Trude
dc.contributor.authorSpernes, Henrik
dc.date.accessioned2023-07-07T15:51:41Z
dc.date.available2023-07-07T15:51:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147815805:147865632
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077156
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har som mål å finne ut hva slags påvirkning covid 19 har hatt på reiselivsindustrien, men samt også finne ut hva bransjen har lært av denne pandemien, og hva for noe nytt som har kommet til bransjen under og etter pandemien. Problemstillingen som er framstilt i denne oppgaven er «Hvilken påvirkning har covid 19 hatt på reiselivsindustrien». For å kunne svar etter best mulig evne på denne problemstilling har jeg undersøkt i relevant faglitteratur, statistikk og forskning. I teorikapittelet har jeg tatt for meg relevante definisjoner og teorier som er helt sentrale i reiselivsbransjen, som jeg mener er viktig for å kunne svare på oppgaven. I denne oppgaven er det valgt litteraturstudie, fordi jeg mener denne metoden passer best for å kunne svare på min valgte problemstilling. Siden det nå har blitt en stund siden pandemien inntraff verden og det har kommet fram mye relevant forskning på dette feltet. Resultat og funn er derfor basert på sekundærdata, altså forsking som er gjort av andre, dette består av relevant litteratur og forskningsetikker fra ulike tidsskrifter dette er hentet fra både innlands og utlands. Forskningsartiklene som er brukt er hovedsakelig hentet fra Oria. Funn fra denne oppgaven er at store deler av reiselivsnæringen har opplevd store økonomiske tap under pandimen, på grunn av nedstigning, restriksjoner og smittevern. Masseturisme har vært et hett tema de siste årene og har vært et økende problem på flere destinasjoner, dette fikk jo en pause under pandemien, men tall viser nok at dette er på vei opp igjen. Noe av de litt overaskende funnene jeg har gjort er at den økte digitaliseringen av bransjen har faktisk ført til at flere bedrifter har klart å holde åpent under pandemien. Ved hjelp av ting som virtuell turisme og økt digital markedsføring på diverse online kanaler, dette viser igjen bransjen innstilling til å tenke nytt når ting ser veldig mørkt ut.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis aims to find out what kind of impact covid 19 has had on the tourism industry, but also to find out what the industry has learned from this pandemic, and what new things have come to the industry during and after the pandemic. The problem presented in this thesis is "What impact has covid 19 had on the tourism industry". In order to be able to answer this problem to the best of my ability, I have researched the relevant literature, statistics and research. In the theory chapter, I have considered relevant definitions and theories that are central to the tourism industry, which I believe are important to being able to answer the assignment. In this thesis, a literature study has been chosen, because I believe this method is best suited to being able to answer my chosen problem. Since it has now been a while since the pandemic hit the world and a lot of relevant research has been published in this field. Results and findings are therefore based on secondary data, i.e. research that has been done by others, this consists of relevant literature and research ethics from various journals, this is taken from both domestic and foreign sources. The research articles used are mainly taken from Oria. Findings from this thesis are that large parts of the tourism industry have experienced large financial losses during the pandemic, due to descent, restrictions and infection control. Mass tourism has been a hot topic in recent years and has been a growing problem in several destinations, this had a break during the pandemic, but figures show that this is on the rise again. One of the somewhat surprising discoveries I have made is that the increased digitization of the industry has actually led to more companies being able to stay open during the pandemic. With the help of things like virtual tourism and increased digital marketing on various online channels, this again shows the industry's attitude to rethinking when things look very dark.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan har covid 19 påvirket reiselivsnæringen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel