Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjerald, Olga
dc.contributor.authorChwala, Joanna Karolina
dc.contributor.authorJohansen, Emma Cecilia
dc.date.accessioned2023-07-07T15:51:49Z
dc.date.available2023-07-07T15:51:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147810336:148898874
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077163
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker hvordan sisteårsstudenter ved Norsk Hotellhøgskole bruker og vil bruke sin opparbeidede kompetanse fra studiene ut i arbeidslivet, hvor vi tar for oss temaet arbeidsmiljø og knytter disse sammen. Vi ønsker å finne svar på hva studentene ser etter i en arbeidsplass når de skal søke jobber som nyutdannede, samt hva organisasjonen kan iverksette for å utnytte deres kompetanse positivt. Basert på dette har vi valgt å formulere problemstillingen til «Hvordan nyutdannedes kompetanse kan bidra til å skape bedre arbeidsmiljø på en arbeidsplass?». For å løse oppgaven har valgt å gå for kvalitativ metode med hjelp av eksplorativt design som lar oss gjennomføre individuelle dybdeintervjuer av informanter, hvor alle informantene er sisteårsstudenter. Det er utarbeidet en intervjuguide med åpne spørsmål som knyttes opp mot bestemt teori for å få oppnå best mulig resultat på besvarelsene. Teorien bestemt for oppgaven er valgt utfra hva som passer intervjuguiden og drøftedelen best, som er Maslows behovspyramide, selvbestemmelsesteori og Herzberg sin motivasjonsteori. Etter drøftingen har vi kommet frem til et resultat som består av at våre informanter mener at nyutdannede har en gylden mulighet til å påvirke arbeidsmiljøet med deres kompetanse, da med nye ideer og perspektiver, ny teknologisk forståelse og generelt bred forståelse ovenfor mangfold og inkludering.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis investigates how final year students at the Norwegian University of Hospitality use and want to use the skills they have acquired from their studies in working life, where we consider the topic of the working environment and link these together. We want to find answers to what students are looking for in a workplace when they are looking for jobs as graduates, as well as what the organization can do to make positive use of their skills. Based on this, we have chosen to formulate the problem as "How can the competence of recent graduates contribute to creating a better working environment in a workplace?". In order to solve the task, we have chosen to go for a qualitative method with the help of an exploratory design that allows us to carry out individual in-depth interviews of informants, where all the informants are final year students. An interview guide has been prepared with open questions that are linked to a specific theory in order to achieve the best possible results in the answers. The theory determined for the assignment has been chosen based on what suits the interview guide and the discussion section best, which is Maslow's pyramid of needs, self-determination theory and Herzberg's motivation theory. After the discussion, we have come to a result that consists of our informants believing that new graduates have a golden opportunity to influence the working environment with their skills, then with new ideas and perspectives, new technological understanding and a generally broad understanding of diversity and inclusion.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan nyutdannedes kompetanse kan bidra til å skape bedre arbeidsmiljø på en arbeidsplass?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel