Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngström, Truls Eric Johan
dc.contributor.authorHouge, Linda
dc.date.accessioned2023-07-07T15:51:54Z
dc.date.available2023-07-07T15:51:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147815805:148476197
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077170
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker utstilleres motivasjon og verdi ved å delta på Gladmatfestivalen. Forskningsspørsmålene tar for seg utstilleres motivasjon og verdien av å delta på festivalen, samt økonomiske effekter på utstillerne. Videre utforsker oppgaven hvordan Stavanger Aftenblads terningkast påvirker utstillere og personell på utstillerne under festivalen. For å besvare forskningsspørsmålene har jeg benyttet kvalitativ metode og intervju som datainnsamlingsmetode. Et utvalg på 32 tilfeldige utstillere ble kontaktet og 9 takket ja til å bli intervjuet. Oppgaven presenterer teori om motivasjon, verdier, produktivitet, samarbeid, arbeidskvalitet, ringvirkninger, autoritetseffekt og belønning, som er relevant for analysen av dataene fra intervjuene som ble gjort. Funnene i oppgaven viser at Stavanger Aftenblads terningkast er en motivasjonsfaktor for utstillerne, men at det kan også være en demotivasjonsfaktor om de mottar negative vurderinger. Utstillerne opplever at publikum har andre preferanser enn matanmelderne, men at terningkastet har påvirkning på deres salg. Teorien om motivasjon og verdier blir brukt til å analysere utstilleres oppfatninger og holdninger til Gladmatfestivalen. Videre utforsker oppgaven de økonomiske effektene av å delta på festivalen, der de fleste har økt omsetning og resultat i måneden festivalen pågår.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis examines exhibitors' motivation and value in participating in the Gladmat festival. The research questions address exhibitors' motivation, the value of participating in the festival, and the economic effects on exhibitors. Furthermore, the thesis explores how Stavanger Aftenblad's ratings affect exhibitors and personnel at the festival. To answer the research questions, I used qualitative methods and interviews as a data collection method. A sample of 32 random exhibitors was contacted, and 9 agreed to be interviewed. The thesis presents theory on motivation, values, productivity, collaboration, work quality, ripple effects, authority effect, and reward, which are relevant for analyzing the data from the interviews conducted. The findings of the thesis show that Stavanger Aftenblad's ratings are a motivating factor for exhibitors, but it can also be a demotivating factor if they receive negative evaluations. Exhibitors feel that the public has different preferences than food critics, but the ratings still have an impact on their sales. The theory of motivation and values is used to analyze exhibitors' perceptions and attitudes towards the Gladmat festival. The thesis further explores the economic effects of participating in the festival, where most exhibitors have increased turnover and profits during the month of the festival.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHva er utstilleres motivasjon og verdi for å delta på Gladmatfestivalen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel