Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindström, Kristina
dc.contributor.authorSpringer, Mareike
dc.date.accessioned2023-07-10T15:51:19Z
dc.date.available2023-07-10T15:51:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147815805:149655353
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077498
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFjernarbeid og digitale nomader har i løpet av kort tid skapt et helt nytt segment innenfor reiselivsnæringen. De har andre holdninger og forventninger til en destinasjon og hva som tilbys der. Det finnes et godt litterært grunnlag om teorier rundt turismemotivasjoner, men spørsmålet er om disse også kan anvendes for dette nye, stadig voksende segmentet. For at ulike destinasjoner og aktører innenfor turismen skal kunne tilpasse seg, er de nødt til å få en forståelse for de digitale nomadene, og hvilke motivasjoner som ligger bak valgene de tar. Problemstillingen som har blitt formulert ut i fra dette er: Hvilke motivasjonsfaktorer påvirker valget om å bli en digital nomade? For å få en bedre forståelse for dette temaet har det blitt gjennomført en litteraturstudie med 8 fokusartikler. Her har det komt frem at det er motivasjonsfaktorer som handler om selvrealisering, virkelighetsflukt og frihet som står sentralt i dette valget. Samtidig er det også tydelig at motivasjonsfaktorene er veldig individuelle, i tillegg til at digital nomade begrepet er omfattende, og har mange ulike aspekter.
dc.description.abstractRemote work and digital nomads have within a short time period created a new tourism segment within the tourism industry. They have different attitudes and expectations of a destination and what is offered there. There is a lot of existing literature covering different theories related to tourism motivation, but the question is if this also can be applied to this new and improving tourism segment. In order for the different destinations and stakeholders to be able to adapt, it is important to gain an understanding of the digital nomads, and what motivations lie behind the choices they make. The research question that has been formulated is: Which motivational factors influence the choice of becoming a digital nomad? In order to gain a better understanding for this topic there has been carried out a literature study which includes 8 focus articles. The results show that motivational factors related to self-realization, escape from reality and freedom are significant in making this decision. Simultaneously it is also clear that the motivational factors are very individual and that the digital nomad term has many different aspects.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke motivasjonsfaktorer påvirker valget om å bli en digital nomade?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel