«Hva tenker vi?»: En lærers respons på feil i matematiske diskusjoner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3077637Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Håndtering av feil i matematiske klasserom har fått økende oppmerksomhet innen forskningsområdet. Feil blir fremhevet som verdifulle læringsmuligheter for elevene dersom de utnyttes på en hensiktsmessig måte. Dette er en kvalitativ case-studie med fokus på én lærers undervisning. Læreren har fokus på matematiske diskusjoner hvor elevene er aktive deltakere og diskutere matematikk. Forskningsspørsmålet i denne studien er: Hvordan responderer en lærer på 5. trinn på ulike typer feilsvar i matematiske diskusjoner?
Datamaterialet er samlet inn under et større prosjekt kalt Mathematics Education Research Group initiert av forskere ved Universitetet i Stavanger. Denne studien tar utgangspunkt i videoobservasjonene fra matematikkundervisningen, som ble hentet inn over en to ukers periode. Analysen er en kombinasjon av deduktiv og induktiv med utgangspunkt i et rammeverk for lærerhandlinger og et rammeverk for årsaker til feil.
Flere av funnene peker mot en reformorientert praksis, men med en viss variasjon. Det er elevene som har hovedansvaret for å avgjøre om et svar er korrekt eller ikke, men noen ganger evaluerer læreren løsningen uten å involvere elevene. Elevene ble mobiliserte i et fellesskap for å utforske og tenke videre på de ukorrekte løsningene. Læreren gjorde elevene aktive i prosessen ved å få dem til å dele deres tenkning, resonnere og orientere dem mot hverandres idéer. Derimot er det noen tilfeller hvor læreren benytter grep som sørger for fremgang, men som reduserer oppgavens kompleksitet og fører til at læreren tar ansvar for løsningsprosessen.