Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThortveit, Jorunn
dc.contributor.advisorBiswas, Tanu
dc.contributor.authorAbrahamsen, Ingunn
dc.date.accessioned2023-07-11T15:51:16Z
dc.date.available2023-07-11T15:51:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:97506699
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077639
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractInkludering er et nyere begrep som diskuteres, og flere barnehager og skoler arbeider for å implementere en inkluderende praksis. Med økt kulturelt mangfold i barnehagen, og med flere og flere innvandrere i Norge, er det svært relevant å diskutere barnehagepraksis for å inkludere barn med innvandrer bakgrunn. Formålet med denne studien er å skape en forståelse for hvordan barnehagelærere kan legge til rette for inkludering av barn med innvandrerbakgrunn ved å spørre barnehagelærerne som er i feltet hva de mener er viktig i arbeidet. Problemstillingen er: Hvordan arbeider barnehagen for å inkludere barn med innvandrerbakgrunn? I tillegg er det tre forskningsspørsmål; 1) Hva fremhever barnehagelæreren om arbeidet med å inkludere barn med innvandrerbakgrunn? 2) Hva tenker barnehagelæreren om arbeidet? 3) Hvordan opplever barnehagelæreren støtte i arbeidet? For å besvare problemstillingen er det brukt kvalitativt intervju for å få tak i barnehagelærernes tanker og refleksjoner. Empirien drøftes i lys av anerkjennelsesteori og mangfoldssensitiv pedagogikk, i tillegg til andre tekster som omhandler inkludering av kulturelt mangfold. Studiens funn er at foreldresamarbeid har en stor betydning for inkluderingsarbeidet. Barns trygghet, og arbeid og tilretteleggelse for språkforståelse og språklæring er også viktig for å inkludere barn med innvandrerbakgrunn. Arbeid i prosjekter og med tema som gir felles grunnlag, er også en god måte å legge til rette for inkludering. Hvor mye barnehagen skal synliggjøre mangfoldet er en diskusjon som kan være nyttig å ha og stadig reflektere over. Der er det også spesielt viktig med god kommunikasjon med foreldre, og sensitivitet for å forstå barnet. Hele arbeidet må være preget av refleksjon over egne holdninger og bakgrunn, og respekt og anerkjennelse av barn og foreldre på flere nivåer. Tid til refleksjon i kollegiet, en felles forståelse og et tydelig lederskap er forutsetninger for å skape inkluderende praksis i barnehagen.
dc.description.abstractInclusion is a newer concept that is being discussed, and more kindergartens and school workers are implementing a common practice. With increased cultural diversity in kindergartens, and with more and more immigrants in Norway, it is very relevant to discuss kindergarten practices to integrate children with immigrant backgrounds. The purpose of this study is to create an understanding of how kindergarten teachers can make a practice of inclusion of children with an immigrant background by asking the kindergarten teachers who are in the field what they think is important in their work. The research question is: How does the kindergarten work to ensure the inclusion of children with an immigrant background? In addition, there are three research questions; 1) What does the kindergarten teacher emphasize about the work of sharing children with an immigrant background? 2) What does the kindergarten teacher think about the work? 3) How does the kindergarten teacher experience support in their work? In order to answer the problem, a qualitative interview has been used to obtain the kindergarten teachers' thoughts and reflections. The experience is discussed in the light of recognition theory and cultural-senstive teaching, in addition to other texts that deal with the inclusion of cultural diversity. The study's findings are that parental cooperation is of great importance for inclusion work. Children's feling safe, and work and facilitation for language understanding and learning are also important for a language child with an immigrant background. Working in projects and with themes that provide common ground is also a good way to facilitate inclusion. How much the kindergarten should make diversity visible is a discussion that can be useful to have and reflect on. It is also particularly important to have good communication with parents, and sensitivity to understand the child. The entire work must be characterized by reflection on one's own attitudes and experiences, and respect and recognition of children and parents on several levels. Time for reflection in the college, a common understanding and clear leadership are prerequisites for creating common practice in the nursery school.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleInkludering av barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel