Alkoholloven og sosiale medier: En undersøkelse av Stavangers utelivsbransje, og deres oppfatning av praktiseringen av loven og mulige gråsoner rundt alkoholreklame
Abstract
Markedsføring er essensielt for at en bedrift skal lykkes. Sosiale medier er et stort nettverk som de aller fleste bedrifter i dag benytter til å reklame for produktene og tjenestene sine. Alkoholloven gjør det tilnærmet umulig for skjenkesteder å reklamere for produktene sine, ettersom det bryter med regelverket i Norge. I denne bacheloroppgaven har vi undersøkt hvordan bransjen i Stavanger opplever alkoholloven når det kommer til reklamering på sosiale medier. I tillegg undersøkte vi hva de mener om praktiseringen av den, altså hvordan loven blir håndhevet. For å besvare vår problemstilling har vi valgt å bruke en kvalitativ tilnærming ved å intervjue ulike personer som er ledere i bransjen.
Til tross for at loven er håndfast og lyder “Reklame for alkoholholdig drikk er forbudt” oppleves det “en gråsone” på sosiale medier. Hva som defineres som reklame er et definisjonsspørsmål. Gjennom arbeidet i denne oppgaven har vi kommet frem til at det er stor uenighet rundt akkurat dette. Alkoholloven er en nasjonal lov, men kommunene har fått tildelt ansvar for å bedømme hva som er reklame og ikke. Bransjen i Stavanger opplever at det er strengere tolkning av reklame her sammenlignet med andre kommuner.
Sosiale medier er et enormt nettverk og det kan være svært vanskelig å navigere seg rundt alt som ligger der ute. I dag har ikke etaten ressurser nok til å kunne kontrollere reklame for alkoholholdig drikke på sosiale medier. Til tross for dette opplever bedrifter å få advarsler og prikker for innlegg og bilder de legger ut. Dette skyldes at personer tipser etaten om spesifikke innlegg som de blir tvunget til å kontrollere. Flertallet av våre intervjuobjekter opplever dette svært urettferdig, og påpeker at vi ikke kan ha en streng lov når den ikke blir fulgt opp. Bransjen opplever håndhevelsen, slik den er i dag, sporadisk og uorganisert. Marketing is essential for a business to succeed. Social media is a huge network that the majority of businesses today utilize to advertise their products and services. The Alcohol Act makes it nearly impossible for establishments serving alcohol to advertise their products, as it violates the regulations in Norway. In this bachelor's thesis, we have examined how the industry in Stavanger perceives the Alcohol Act regarding advertising on social media. Additionally, we investigated their opinions on the enforcement, specifically how the law is enforced. To address our research question, we chose a qualitative approach by interviewing various leaders in bars located in Stavanger.
Despite the law stating 'Advertising for alcoholic beverages is prohibited,' there is perceived to be a 'grey area' on social media. The definition of what defines advertising is a matter of interpretation. Through our work in this thesis, we have found significant disagreement on this particular issue. The Alcohol Act is a national law, but municipalities are responsible for determining what qualifies as advertising. The industry in Stavanger feels that there is stricter interpretation of advertising here compared to other municipalities.
Social media is an enormous network, and it can be challenging to navigate through all the content out there. Currently, the authorities do not have enough resources to effectively monitor advertising for alcoholic beverages on social media. Nevertheless, businesses report receiving warnings for their posts and images. This is due to individuals reporting specific content to the authorities, who are then obligated to investigate. The majority of our interviewees find this process highly unfair and highlight that we cannot have strict laws if they are not enforced. The industry perceives the current enforcement as sporadic and disorganized.