Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÅsa Helen Graham
dc.contributor.authorAshetu Kamal Muktar
dc.date.accessioned2023-07-11T15:51:35Z
dc.date.available2023-07-11T15:51:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147815805:149682094
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077653
dc.description.abstractSelv om den raskeste utviklingen av reiselivet har fordeler i samfunnet, har den på den andre siden negative påvirkninger både sosioøkonomisk og miljømessig. Turoperatører og reisebyråer spiller en stor rolle for å redusere disse påvirkninger. Det er viktig at man tar ansvar på sine reiser, vise respekt for destinasjonen man reiser til, og dette kan føre til utvikling av ansvarlig og bærekraftig turisme. Dermed kan det føre til at man kommer nærmere med å realisere 2030-agendaen. Hensikten med oppgaven er å belyse hva slags tjenester bør reisebyrået presenterer for turister for de skal være trygg og tilfredsstillende reiser. Videre belyse turoperatørers og reisebyråets rolle for å fremme ansvarlig og bærekraftig turisme. For å besvare problemstillingen ble det gjort en litteratur studie der åtte vitenskapelige artikler ble analysert fra Universitet i Stavanger sin database Oria. Samlingen av dataene inneholder både kvalitative og kvantitative vitenskapelig artikler og er blitt publisert mellom 2015 og 2022. Funnet ble delt i to hoved kategorier som er sosioøkonomisk og miljø, og fem underkategorier. Resultatene av denne studien kan hjelpe reiselivsbedrifter med å implementere CSR-rammeverket som øker bærekraften til reiselivet.
dc.description.abstractAlthough the fastest development of tourism has benefits in society, on the other hand it has negative impacts both socio-economically and environmentally. Tour operators and travel agencies play a major role in order to reduce these impacts. It is important that people take responsibility on their travel, show respect for the destination people travel to, hopefully this can lead to the development of responsible and sustainable tourism. Thus, it can lead to getting closer to realizing the 20-30 agenda. The purpose of the thesis is to shed light on what kind of services the travel agency should present to tourists in order for them to have safe and satisfying journey. Furthermore, highlight the role of tour operators and travel agencies in promoting responsible and sustainable tourism. To answer the research question, a literature study was carried out in which eight scientific articles were analysed from the University of Stavanger’s database Oria. The collection of data contains both qualitative and quantitative scientific articles and has been published between 2015 and 2023. The findings were divided inti two main categories, which are socioeconomic and environmental, and five subcategories. The results of this study can help tourism companies to implement CSR framework that increases the sustainability of tourism.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHva slags tjenester bør reisebyrået presenterer for turister for at det skal være trygg og tilfredsstillende reise?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel