Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoland, Erling
dc.contributor.authorStafsnes, Ingvild
dc.date.accessioned2023-07-12T15:51:12Z
dc.date.available2023-07-12T15:51:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:97385022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078277
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt tverrfaglig samarbeid i Skolenes ressursteam i Stavanger kommune. Dette samarbeidet skal gi skolene økt tilgang til støtte fra hjelpetjenestene og bidra til pedagogisk kvalitet og kompetanse i skolen. Studien har undersøkt føringene for ressursteamsamarbeidet i kommunale dokumenter. Lydopptak av ressursteammøter, supplert med intervjuer, er grunnlaget for å undersøke realiseringen av føringene i åtte behandlinger av elevsaker. Analysen viser at Stavanger kommune gir føringer om overordnede formål og oppgaver, men få føringer for samarbeidet. Det er uklart hvordan systemperspektivet skal forstås og hvordan kompetanseutviklingen er ment å realiseres i ressursteamets arbeid med individsaker. Funnene viser at tiltak i stor grad ble foreslått, drøftet og eventuelt vedtatt i møtet og i mindre grad ble utviklet i fellesskap. Analysen viste ubenyttet potensiale i de interne og eksterne aktørene sine bidrag i møtene. Skolenes pedagogiske praksis var i liten grad utgangspunkt for tiltaksutviklingen. Analysen antyder at det kan ha betydning for tiltakskvalitet, implementeringsmuligheter og muligheter for pedagogisk kompetanseutvikling, både for de som deltar i møtet og for de som jobber med eleven, men ikke er deltagere i ressursteammøtet. Analysen antyder at en justering av dialogformen kunne bidratt til at både skolesiden og de eksterne deltakernes perspektiver kunne fått mer påvirkningskraft.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMen hva kan PPT bidra med da? En sånn språktest eller?: Tiltaksutvikling og kompetanseheving gjennom samarbeid om elevsaker i ressursteam
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel