Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeibinger, Eva.
dc.contributor.authorBellesen, Anders.
dc.date.accessioned2023-07-12T15:51:14Z
dc.date.available2023-07-12T15:51:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147232813:148100672
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078278
dc.description.abstractGjennom årene har friluftsliv fått et konstant økende fokus gjennom norske læreplaner. Størst søkelys har friluftsliv fått med introduksjonen av LK20 som inneholder kjerneelementet uteaktiviteter og naturferdsel, samt tverrfaglig tema bærekraftig utvikling. Som følger av et økende søkelys på friluftsliv blir det i denne oppgaven sett nærmere på lærerens egne erfaringer og oppfatning av friluftsliv og hvordan det påvirker deres friluftslivsundervisning. Derfor er det tatt utgangspunkt i Goodlad (1979) sin læreplan teori for å se på hvordan egne erfaringer og oppfatninger påvirker hvordan lærere oppfatter læreplanen som igjen påvirker hvordan de praktiserer friluftlivsundervisning. Studien følger en fenomenologisk tilnærming som prøver å forstå et sosialt fenomen ut ifra informantenes egne perspektiver. Det er brukt en kvalitativ forskningsmetode bestående av et individuelt semistrukturert forskningsintervju av fire informantene fra samme skole. Utvalget består av et tilgjengelighetsutvalg. Datamaterialet har blir bearbeidet med Braun og Clark (2006) sin tematiske analyse. Resultatet viser at egne erfaringer og oppfatning påvirker informantenes friluftlivsundervisning. Hver enkelt informant viser sammenheng mellom deres egne erfaringer og oppfatning av friluftsliv og slik de praktiserer friluftlivsundervisning. Det er viktig å påpeke at resultatet mellom deres egne erfaringer og oppfatninger og hvordan de praktiserer friluftlivsundervisning er individuelt gjeldende til den enkelte informanten som følger av deres unike erfaring og oppfatninger. Resultater viser også at flere elementer enn egne erfaringer og oppfatninger bidrar til informantenes friluftlivsundervisning. Gjennom analysearbeid har det fremstått at også fagfornyelsen og rammefaktorer bidrar til informantenes friluftlivsundervisning. Rammefaktorer med spesielt fokus på organisering og tidsbruk viser seg å være avgjørende for hvordan informantenes friluftslivundervisning blir seende ut.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke erfaringer og oppfatning har kroppsøvingslærere om friluftsliv og hvordan påvirker det deres friluftlivsundervisning? En kvalitativ studie om kroppsøvingslærerens friluftslivsundervisning under LK20 i barneskolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel