Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReidar Mosvold
dc.contributor.authorHenrik Kommedal
dc.date.accessioned2023-07-12T15:51:20Z
dc.date.available2023-07-12T15:51:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146808115:3317173
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078281
dc.description.abstractForskere og fagfolk har i flere tiår pekt på at det trengs en reform i matematikkundervisningen. Fra en tradisjonell undervisning med gjengivelse og foredrag til en mer dialogisk undervisning med matematiske samtaler. Likevel viser forskning at den tradisjonelle undervisningen ennå er dominerende i de fleste klasserom. Ved gode matematiske helklassesamtaler kan elevenes forståelse utvides gjennom å begrunne, argumentere og resonnere rundt sine og andre elever sine ideer. For å belyse dette underliggende problemet vil denne studien undersøke en relativt nyutdannet sin matematikkundervisning. Er det mulig for nye lærere å oppnå en dialogisk undervisningspraksis? For å finne ut mer om det, vil jeg undersøke kommunikasjonsmønsteret til denne læreren, og problemstillingen i oppgaven er som følger: Hvordan følger en lærer på 5. trinn opp ulike typer elevhandlinger i helklassesamtalen? For å gjennomføre analysene ble rammeverket til Drageset (2015) benyttet. Studien er en kvalitativ casestudie hvor undervisningen til en lærer ble observert, og det ble tatt video- og lydopptak av undervisningen. Video- og lydopptakene ble transkribert, og de transkriberte tekstene av helklassesamtalene fra fem undervisningstimer, utgjorde datamaterialet. Studiens resultater peker mot at denne relativt nyutdannede læreren har utviklet en dialogisk undervisningspraksis som kan kjennetegns som utradisjonell. Lærerens valg la til rette for matematiske samtaler ved å spør åpne spørsmål, be elvene grunngi eller belyse løsningene sine og ved å ikke avise elevenes svar. Elevene fikk mulighet til å argumentere og resonnere rundt egne og andre sine forklaringer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLærerhandlinger som følger opp elevhandlinger i helklassesamtaler: En studie av matematikkundervisning på 5.trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel