Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDag Ove Grånas Hovdal
dc.contributor.authorElias Christiansen
dc.date.accessioned2023-07-12T15:51:26Z
dc.date.available2023-07-12T15:51:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147235445:148104151
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078286
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Innsatsbegrepet har hatt et ambivalent forhold til vurderingspraksisen i kroppsøving. Innsats har vært en del av vurderingen i tidligere læreplaner (Reform 94 og Læreplanverket av 1997). Det har også blitt fjernet som vurderingsgrunnlag (LK06). Deretter ble innsats igjen en del av vurderingsgrunnlaget. I rapporten til Moen et. al. (2018, s. 60) trekkes det frem hva kroppsøvingslærere legger vekt på når de vurderer/karaktersetter elever. I denne rapporten har 35 av 49 kroppsøvingslærere (71,4%) oppgitt at de i «svært stor grad» vektlegger innsats/holdninger i sitt vurderingsgrunnlag. Vi ser også i masteravhandlingen til Silje Nærland Mjåtveit (2020) at vektleggingen av innsats varierer mellom 21-80%, og 56% av informantene oppgir at innsats skal telle mellom 21-40% (Mjåtveit, 2020, s. 32). Metode: For å besvare oppgavens problemstilling har det blitt gjennomført en kvalitativ studie, med semistrukturert intervju som metode. Det har blitt gjort intervju av 6 ulike informanter fra to forskjellige skoler i Stavanger regionen, der alle praktiserer elevvurdering med karakter i kroppsøving. Det ble benyttet tematisk analyse for å strukturer dataen som ble samlet inn. Samtidig har det blitt gjort undersøking rundt relevante styringsdokumenter og tidligere forskning innenfor dette temaet. Resultat: Resultatene viser at kroppsøvingslærere har forskjellige tanker rundt begrepene som definerer innsatsfenomenet i LK20. Dette kan være med på å øke sjansen for ulik vurdering innenfor innsatsfenomenet. Spesielt innenfor begrepet «ikke gi opp» skaper det store uenigheter om hva som legges i dette begrepet. Holdninger er også noe som trekkes ofte inn som en del av innsatsvurderingen av informantene. Resultatene sier også at kroppsøvingslærere oppfatter innsats som noe fysisk anstrengende. Indikasjoner på god innsats trekkes frem som svette panner, røde kinn og høy puls. Innsats forbindes med høyt aktivitetsnivå og synlige fysiologiske reaksjoner. Vi ser også at forutsetningene blir tatt hensyn til når innsats vurderes i faget, men indikerer på variasjon om hva man skal ta hensyn til når hver enkelt elev vurderes. Vi ser også at for oppnåelse av en toppkarakter i faget, så trekkes det linjer mellom ferdigheter og innsats for å oppnå høy måloppnåelse i kroppsøvingsfaget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleVurdering av innsats i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel