Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBaraldsnes, Dziuginta.
dc.contributor.authorPedersen, Amalie.
dc.date.accessioned2023-07-12T15:51:27Z
dc.date.available2023-07-12T15:51:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:14983968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078287
dc.description.abstractTemaet i denne masteroppgaven har vært barnehageloven kapittel VIII og barnehagens psykososiale miljø. Formålet har vært å undersøke hvilke erfaringer barnehagens ansatte har med å arbeide målrettet for et godt psykososialt barnehagemiljø, og deres forståelser av lovparagrafene. Problemstillingen lyder som følger: Hvilke erfaringer har barnehageansatte med å arbeide målrettet for et godt psykososialt miljø i barnehagen i henhold til barnehageloven kapittel VIII? Undertittel: : Hvordan tolker, forstår og anvender barnehageansatte barnehageloven § 41-43 om psykososialt barnehagemiljø, og hvordan har implementering av arbeid med barnehageloven § 41-43 gått for de ulike faggruppene representert i barnehagen. Masteroppgaven har brukt et kvalitativt forskningsdesign hvor data ,innsamlet gjennom seks kvalitative forskningsintervju, har blitt analysert. Gjennom en tematisk analyse ble arbeidet frem syv hovedfunn. Masteroppgaven fant at barnehageansattes arbeid med barnehageloven kapittel VIII preges av barnehagens hierarkiske struktur. Det ble funnet at barnehageansatte har jevnt over stor felles forståelse knyttet til de voksnes rolle som både forebyggende faktor og kjennetegn på trygge og gode barnehagemiljø, men også som observatører for å sikre barnas psykososiale miljø. Oppgaven fant at arbeid med barnehageloven kapittel VIII i barnehagen er mindre rolleavhengig enn det er personavhengig, og fant at betydningen av felles forståelser for praksis var et kjerneelement i å lykkes med implementering av arbeid med lovverket. I lys av dette var personalmøter, avdelingsmøter og planleggingsdager en viktig arena for utbyggingen av felles forståelser. Masteroppgaven fant også at informantene hadde varierende, omfattende, og gode forståelser for krenkelses og mobbebegrepet i en barnehagesammenheng. Masteroppgaven fant også at arbeid med barnehageloven § 43, skjerpet aktivitetsplikt, for flere opplevdes ubehagelig, uavhengig av rolle. Med det indikerer masteroppgaven at arbeidet med utbygging av felles forståelser, og metakommunikasjon både i møtepraksis og hverdagspraksis i dette tilfellet er av betydning for å sikre et vellykket implementeringsarbeid av barnehageloven kapittel VIII.
dc.description.abstractThe theme of this master's thesis has been Chapter VIII of the Kindergarten Act and the psychosocial environment of the kindergarten. The purpose has been to examine what experiences the nursery staff have in working purposefully for a good psychosocial nursery environment and their understanding and application of the relevant paragraphs of the law. The research-question: What experiences do kindergarten staff have in working purposefully for a good psychosocial environment in the kindergarten in accordance with Chapter VIII of the Kindergarten Act? This issue has had a working subtitle that reads: How do kindergarten staff interpret, understand and apply the Kindergartens Act § 41-43 on the psychosocial kindergarten environment, and how has the implementation of work with the Kindergartens Act § 41-43 gone for the various professional groups represented in the kindergarten. The Master's thesis has used a qualitative research design where data, collected through six qualitative research interviews, has been analysed. Through a thematic analysis, seven main findings were worked out. The master's thesis found that the kindergarten staff's work with Chapter VIII of the Kindergartens Act is characterized by the kindergarten's hierarchical structure. It was found that nursery staff have a generally shared understanding of the adults' role as both a preventive factor and promoting factor of a safe and good nursery environment, but also as observers to ensure the children's psychosocial environment. The assignment found that work with the Kindergartens Act Chapter VIII in the kindergarten is less role-dependent than it is person-dependent and found that the importance of common understandings for practice was a core element in successful implementation of work with the legislation. Considering this, staff meetings, departmental meetings and planning days were an important arena for the development of common understandings. The master's thesis also found that the informants had varying, comprehensive and good understandings of the concept of offense and bullying in a nursery context. The master's thesis also found that working with Section 43 of the Kindergartens Act, which tightened the obligation to be active, was experienced as unpleasant for many, regardless of role. With that, the master's thesis indicates that the work on developing common understandings, and meta-communication both in meeting practice and everyday practice in this case is important to ensure a successful implementation of Chapter VIII of the Kindergartens Act.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke erfaringer har barnehageansatte med å arbeide målrettet for et godt psykososialt miljø i barnehagen i henhold til barnehageloven kapittel VIII?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel